
Leif Holmstrand – Termiternas liv: Slutet
3.2 – 28.4 2024
Malmö Konsthall inleder våren med en stor utställning av Malmökonstnären Leif Holmstrand. I sin konst kombinerar Holmstrand traditionellt handarbete med en fascination för skräckfilm och burlesk populärkultur. I verken, som refererar både till hans egen familjehistoria, psykisk ohälsa, transidentitet, drag- och gaykulturen, ger han i sina storskaliga skulpturer och performance en form åt det kaotiska. Utställningen samlar ett stort antal verk och inkluderar även Holmstrands konstnärliga referensbibliotek med verk av konstnärer som inspirerat honom.
Den queera kroppen och en upplösning av genus
Tråden är den röda tråden i Leif Holmstrands omfattande konstnärskap. Han virkar och stickar objekt, överdrag och dräkter och virar in objekt och kroppar i linor, garn och rep. Hans arbeten kännetecknas ofta av en grotesk och instängd kroppslighet med ett mörkt förhållande till sexualiteten och omvärlden. Centrala teman är den queera kroppen – en sorts magisk docka för ritualer – och en genusupplösning där han utmanar kroppens kulturella och biologiska gränser. Materialet står i centrum – garnet, textilen, de svarta soppåsarna och barnvagnarna. Gränserna mellan material, skulptur och performance är flytande, många skulpturer börjar eller avslutas som performance.
Utställning kantad av performance och program
”Termiternas liv: Slutet” utgör avslutningen på ett större konstprojekt och utställningen kommer att kantas av flera performance, program och tillställningar. Titeln kommer från den belgiske författaren Maurice Maeterlincks bok ”La Vie des Termites” (Termiternas liv, 1926). Innehållet i boken visade sig vara en stöld från den sydafrikanske poeten och naturforskaren Eugène Marais. Både konststölden, en författares besatthet av ett material och termiternas livsform – varken mänsklig eller djurisk, både individuell och kollektiv – fascinerar Holmstrand, vars virkningar påminner om termitbyggen. I utställningen ser vi skulpturer och konstverk som jämför termiternas kollektiva skapande och individuella särdrag med mänskliga förhållanden.
Collage, skulpturer och fotoverk
Utställningen samlar stora collage, skulpturer, dräkter, fotoverk och handarbeten som bottnar i personliga berättelser. Den genomgående tematiken är det rituella, våldet, förvandlingen, det kroppsliga som fallerar och den queera kroppen bortom alla normer, men också en djupt inkännande förståelse för människans villkor. Många verkserier är nya, bland dem ”Family Flight” där Holmstrand virkat ihop sängar och fåtöljer från sina döda föräldrars hem och ”How an Insect Society is Organized” som består av tolv stora, handvävda vepor. Verkserien ”Cephalopods and Other Creatures” (2023) kombinerar teckningar med textinslag och belyser hans produktiva författarskap.
Inkluderar sin konstsamling i utställningen
Leif Holmstrand visar vid sidan av egna arbeten upp delar av sin konstsamling och presenterar även inlånade verk från relevanta konstnärskap som ett personligt, visuellt referensbibliotek. Den japanska samtidskonsten, som karakteriseras av hantverksskicklighet och en oräddhet för att blanda former, material och uttryck, är en viktig del av samlingen.
Vernissage 2.2 2024
Leif Holmstrand, född 1972 och bosatt i Malmö, är författare, konstnär och musiker. Han debuterade 2002 med diktsamlingen ”Stekelgång”, samma år som har utexaminerades från Konsthögskolan i Malmö. Efter det har han gett ut ett femtiotal litterära verk, senast ”Kartritartornet” (2023). Under Malmö Konsthalls utställning släpps också Holmstrands stora diktbok ”Community” som han arbetat med under 25 år, denna gång på det egna förlaget Pa-Parant.
Bland tidigare soloutställningar kan nämnas ”Ur djupet” på Marabouparken i Stockholm (2021) och bland performance ”Going Like Elsie” på Kiyosumi Teien, Tokyo, Japan (2019) och ”Nonsense Translation” på Zarya Center for Contemporary Art, Vladivostok, Ryssland (2018). Hösten 2023 är han aktuell med utställningen ”Termiternas liv: början”på Galleri Thomas Wallner.



