fbpx
Ritad bild av Nancy Spero, bilden föreställer en kvinna med kort lockigt hår sittandes på ena benet med det andra benet sträckt rakt fram. Kvinnan är ritad med svarta linjer och ifylld med rosaröd färg.
Nancy Spero. Malmö Konsthall, 1994. Fotograf: Malmö Konsthall

Nancy Spero

03.09 – 16.10 1994

Samtidigt som Nancy Spero i sin konst alltid rent tekniskt använder sig av klichéer, stämplar, schabloner och citat, är det just den sortens upprepningar som hon kraftfullast motarbetar. Med sitt mycket medvetna kvinnoperspektiv är det de vedertagna, mansdominerade schablonuppfattningarna hon ifrågasätter.

Nancy Speros bildserier är dramatiska som historiska krönikor, fyllda av smärtsamma skildringar av tortyr och förtryck, men samtidigt svindlande vackra. Mytologiska bilder där dansande nymfer, förhistoriska fruktbarhetsgudar och egyptiska gudinnor möter trasiga offer ur vår tids massmediala bildflöde. Mot detta ställer hon en kvinnobild som utstrålar självsäkerhet och styrka, en självtillit som omfattar liv, sexualitet och död med samma värdighet och mod.

I Malmö Konsthall visade Nancy Spero två verk, vart och ett nära 60 meter långt: First Language från 1981 och Black and the Red III från 1994, som var skapat speciellt för utställningen.

Nancy Spero föddes 1926, och var större delen av sitt liv verksam i New York. På femtiotalet levde hon i Europa, först i Florens och senare i Paris. Härifrån har hon sitt starka europeiska inflytande och sitt historiska engagemang. 1971 var hon en av grundarna av A.I.R. Gallery som än idag fungerar som ett kooperativt galleri för framför allt utställningar med internationellt uppmärksammade kvinnliga konstnärer. Vid denna tid uteslöt Nancy Spero också för alltid männen från sina bilder. De finns nu inte ens med som bifigurer.

Svartvit bild av Nancy Spero, hon är iklädd en mönstrad tröja med en mörk kofta över. På huvudet bär hon en hatt i mjukt material med ena kanten uppvikt.
Fotograf: Malmö Konsthall
Ritad bild av Nancy Spero, bilden föreställer en person med kort hår springandes i betraktarens riktning. Personen är ritad med svarta linjer och ifylld med rosaröd färg.
Fotograf: Malmö Konsthall