fbpx
En utställningsvy med flera tavlor i bakgrunden och en spång i trä i förgrunden, samt ett litet piano i trä.
”José Leonilson – Drawn”. Installationsbild Malmö Konsthall 2021
Foto: Helene Toresdotter

José Leonilson – Drawn: 1975–1993

19.6–10.10 2021

”Leonilson – Drawn: 1975–1993” är den första stora retrospektiva utställningen i Europa av den brasilianska konstnären José Leonilson (1957–1993). Leonilson var en av de viktigaste representanterna för den generation av brasilianska konstnärer som kallas ”Geração 80” (Generation 80). Efter att militärdiktaturen i Brasilien föll 1985 firade Generation 80 sin nyförvärvade frihet med att måla i en stil som var färgstark och uttrycksfull. Medan den amerikanska popkonsten under 1980-talet kom att införliva industrisamhällets symboler, var den konst som skapades av Generation 80 starkt samhällskritisk.

Inspirerad av transavantgardet och textila verk

Leonilson studerade konst i São Paulo i Brasilien 1978–1981. Förutom de tyska konstnärerna Eva Hesse och Blinky Palermo, som han träffat under sina resor i Europa, hade det italienska transavantgardet under denna period störst inverkan på hans konst. Karakteristiskt för det italienska transavantgardet, som bildades i slutet av 1970-talet, var figurativa motiv i expressiva färger, inspirerade av antikens mytologi. Leonilsons målningar och teckningar från perioden kännetecknas av en eklektisk subjektivism och ett symboliskt bildspråk. En utställning med textila verk, gjorda av den amerikanska kristna sekten Shakers, blev en vändpunkt i Leonilsons tidiga karriär. Shakers broderade kartor över sina ägor påverkade honom starkt och inspirerade honom att börja skapa konst av tyg.

AIDS-diagonsen förändrade Leonilsons bildspråk

När Leonilson diagnostiserades med AIDS år 1991 förändrades hans visuella språk markant. Mellan 1991 och 1993 vittnade hans arbete, likt en dagbok, om hans allt sämre hälsa och hans upptagenhet med döden. Mot slutet av sitt liv kunde han bara arbeta med nål, tråd och tyg. Under den här perioden spelade språk och abstraktion, såväl som religioners visuella och formella språk, en viktig roll i Leonilsons arbeten.

En översikt över hela konstnärskapet

”Leonilson – Drawn: 1975–1993” på Malmö Konsthall erbjuder en översikt över hela Leonilsons konstnärliga verksamhet och omfattar ett brett spektrum av uttrycksformer och stilar, från hans tidiga målningar till de introspektiva broderierna under hans sista år. Utställningen är sammanställd av KW Institute for Contemporary Art, Berlin, av curator Krist Gruijthuijsen och öppnar i Berlin i januari 2021. Utställningen i Malmö är ett samarbete med Moderna Museet.

En utställning producerad av KW Institute for Contemporary Art, Berlin, i samarbete med Moderna Museet, Malmö Konsthall och Serralves Foundation – Museum of Contemporary Art, Porto. Utställningen ”Leonilson: Drawn 1975-1993” möjliggörs genom stöd från den tyska federala kulturstiftelsen Kulturstiftung des Bundes.


Utställningen ”Leonilson – Drawn: 1975–1993” är Malmö Konsthalls bidrag till World Pride 2021 i Malmö och Köpenhamn samt en del av Öppna Malmö, Malmö stads satsning för att lyfta frågor om diskriminering och rasism 2020–2022.

Svartvitt porträtt av en ung Leonilson i vit t-shirt
José Leonilson
Charmig teckning i starka färger av en person i solglasögon på omslaget av tidningen Vogue.
José Leonilson. ”Vogue Ideal” (fanzine), 1976.
Privat ägo. Foto: Rubens Chiri
Grupp av personer deltar i en visning i Leonilsons dunkla utställningsrum.
”José Leonilson – Drawn”. Installationsbild Malmö Konsthall 2021
Foto: Helene Toresdotter
Komplex svartvit teckning av siluetten av ett huvud och rör som löper in i huvudet och en lysande glödlampa mitt i huvudet.
José Leonilson.
”Moda bizarra aterrissa nas bocas e nas TVs”, 1991
Privat ägo, São Paulo
Foto: Helene Toresdotter
Rad av verk i blått, rött och grönt på textil och canvas hänger på en vit vägg.
”José Leonilson – Drawn”. Installationsbild Malmö Konsthall 2021
Foto: Helene Toresdotter