Glömskans arkiv
5.5 – 14.5 2023
“Glömskans arkiv” är ett sceniskt körverk om minne, sorg och rasistiskt våld, med Malmö som horisont. Utgångspunkten är en nyskriven diktsvit av poeterna Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad i dialog med sociala rörelser. Dikten tonsätts för Petri Sångare av Tebogo Monnakgotla och sätts upp av regissören Saga Gärde, som i samarbete med det konstnärliga teamet skapat en föreställning kring stadens minnen. Föreställningarna är fullbokade, men vi tar in publik efter utrymme och man kan dyka upp 10 minuter innan föreställningsstart för att få plats om bokade uteblir.
Vilka historier blir en del av vår gemensamma historia? Vems ord bildar berättelsen om Malmö? I en brevväxling med representanter för sociala rörelser har Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad undersökt minnets och glömskans roll för antirasistisk kamp. Utifrån svaren har de skrivit ett lyriskt minnesmanifest som skildrar de erfarenheter av sorg och kamp, men också skönhet och gemenskap, som staden bär på.
En föreställning i rörelse
Diktsviten har tonsatts av kompositören Tebogo Monnakgotla och framförs av Malmökören Petri Sångare under ledning av Karin Oldgren tillsammans med sopransolisterna Jacqueline Miura och Sanna Gibbs samt scenkonstnären Miguel Cortés. Inspirerade av ceremoniella cirklar och ritualens rytm har regissören Saga Gärde tillsammans med det konstnärliga teamet skapat ett rum där besökarna sätts i centrum. Publiken lotsas genom föreställningen av publikvärdarna Karrar Altameemi, Zakaria Aaspere, Kamal El Masri och Hanan Sadek från organisationen Hela Malmö. Till Hela Malmös hemsida.
Sammanlagt ges sju föreställningar som efterföljs av fördjupande samtal med en speltid på cirka 90 minuter. Föreställningen är gratis men kräver platsbokning. “Glömskans arkiv” är det tredje samarbetet mellan Malmö konsthall och scenkonstplattformen Amfi och föreställningen spelas i konsthallens stora utställningshall. Till Amfis hemsida.
Konst med rötter i ett medborgarinitiativ
“Glömskans arkiv” görs av Amfi på uppdrag av Malmö Stad och är en del av grupputställningen “Hela staden är ett monument”. Verket presenteras inom ramen för projektet “Antirasistiskt monument”, som uppstod 2019 tack vare de malmöbor som startade ett medborgarinitiativ genom ett medialt upprop i Sydsvenskan. Antirasistiskt monument vill skapa en gemensam plats i staden som gestaltar erfarenheter av rasism i offentligheten. Om “Antirasistiskt monument”.
Fredag 5.5, 19:00–20:00 premiär
Lördag 6.5, 13:00–14:00
Söndag 7.5, 13:00–14:00
Torsdag 11.5, 19:00–20:00
Fredag 12.5, 19:00–20:00
Lördag 13.5, 13:00–14:00
Söndag 14.5, 13:00–14:00
Föreställningen är gratis, men kräver platsbokning.
Du kan också dyka upp 10 minuter innan föreställning – vi tar in publik om bokade uteblir.
Åldersrekommendation 10 år. Det är inte möjligt att ta med spädbarn/småbarn i och med att detta är ett körverk som kräver tystnad.
Biljetten kan visas från telefon eller utskriven. Om du behöver hjälp att skriva ut din biljett eller har frågor, hör av dig till elina.norrmoersgard@malmo.se
På scen: Petri Sångare, Sanna Gibbs, Jacqueline Miura, Miguel Cortés
Publikvärdar: Karrar Altameemi, Zakaria Aaspere, Kamal El Masri, Hanan Sadek
Tonsättare: Tebogo Monnakgotla
Libretto: Felicia Mulinari, Athena Farrokhzad
Dirigent: Karin Oldgren
Regi: Saga Gärde
Scenografi: Katrin Brännström
Ljusdesign: Ellen Ruge
Kostymdesign: Sarah Nakiito
Kostymassistent: Sharon Adams
Videodesign: Thomas Romlöv
Grafisk form: Sepidar Hosseini & Hannah Baklien
Kommunikation: Dorian Rudklint
Medverkande röster: Karrar Altameemi, Zakaria Aaspere, Nesrin Dabas, Kamal El Masri, Aina Gagliard, Wala Habib, Hanan Sadek
Producent: Gita Mallik & Elina Norrmo Ersgård
Produktionsledare: Judit Wassrin
Teknisk samordnare: Uli Ruchlinski, Ben McIntosh
Teknink: IMULTO
Curatorer för “Hela staden är ett monument”: Rena Baledi, Anna Wahlstedt
Mer information om de medverkande
Athena Farrokhzad (f.1983) är poet, dramatiker och översättare. Athenas fjärde diktsamling “Åsnans år” utkom 2022 på Albert Bonniers förlag. Hon har nyligen tillträtt i sin nya roll som ansvarig för Litteraturscenen på Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med Ida Linde. Hon har även skrivit pjäser för Dramaten, Unga Klara, Riksteatern i Oslo och Sveriges Radio samt “Krigerska” på Backa Teater i regi av Saga Gärde, som hyllades av både kritiker och publik. Sedan 2013 har Farrokhzads böcker getts ut på femton språk och under 2021–22 tilldelades hon residens hos DAAD Artists-in-Berlin-programmet. Hon har översatt verk av poeter som Adrienne Rich, Audre Lorde, Juliana Spahr och Natalie Diaz till svenska.
Felicia Mulinari (f. 1990) är poet, dramatiker, kritiker och aktivist. Hon debuterade 2018 som dramatiker med pjäsen “Labyrint” på Malmö Stadsteater. Hennes första diktsamling, “Det som inte kan utplånas”, utkom 2019 på Albert Bonniers förlag och är en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och våld. En stridsskrift där ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, där mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp.
Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer. I sitt arbete som teaterregissör väver hon samman dokumentärt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. Gärdes hyllade uppsättning av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater 2020 vävde in scener baserade på intervjuer med Backa teaters ensemble och framfördes som en omfattande ljudkomposition. Gärde och Farrokhzad har tidigare samarbeten bakom sig, bland dem Farrokhzads debut “Vitsvit” (2013), “Brev till en krigerska” (2016) för Sveriges Radio och “De som sår” (2020), ett 11-minuters offentligt ljudverk installerat vid Rosengård Centrum. 2018 satte hon upp “Labyrint” av Felicia Mulinari på Malmö Stadsteater, som vann pris på Scenkonstgalan 2019. Som konstnärlig ledare för Amfi sedan 2020 har Gärde uppfört bland annat “Terroristens kropp” av Christina Ouzounidis, “Förlustens rumtid” av Balsam Karam samt “Svaghetens parti” av Felicia Mulinari.
Tebogo Monnakgotla (f. 1972) är tonsättare och kompositör. Hon har studerat cello och komposition vid Musikhögskolan i Piteå och Stockholm där hon även har avlagt diplomutbildning i komposition. Monnakgotla fick sitt internationella erkännande med verket “Bambu i björkars språk”, som vann European Broadcasting unions tävling Rostrums rekommendationspris. Hennes opera “Zebran” gavs på Vadstena Akademien och vann Musikförläggarnas konstmusikpris 2022. Monnakgotla omnämns som “en av de mest framstående svenska kompositörerna i sin generation”. Under 2022 har man bl.a. kunnat höra hennes musik vid Grant Park Festival i Chicago samt som hustonsättare vid Jönköpings sinfonietta. Under 2023 är hon hustonsättare i Tanglewoodn (Boston) och Karlstad. Monnakgotla har tidigare samarbetat med regissören Saga Gärde och Athenas Farrokhzad i Amfis senaste uppsättning “Moral enligt Medea” som spelats på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och DAAD Gallerie i Berlin. Om Tebogo Monnakgotla.
Sanna Gibbs (f. 1986) är operasångerska. Hon tog sitt diplom vid Operahögskolan i Stockholm och har gått sångutbildningar på Operastudio 67 och Kulturama i Stockholm. Gibbs är verksam som solist i operauppsättningar, konserter och kammarmusikaliska sammanhang. På vägen mot att bli musikalartist upptäckte hon opera och har med sig ett brett spektrum av musikaliska stilar, dans och fysisk teater som hon inkorporerar i sitt sceniska arbete. Gibbs har sjungit bland annat Papagena i “Trollflöjten” och en kritikerrosad Musetta i “La Bohême” på Kungliga Operan i Stockholm, Lucy i “Tolvskillingsoperan” på Folkoperan, Juliette i R”oméo et Juliette” på Malmö Opera och Riksteatern och Fiordiligi i “Così fan tutte” på Folkoperan i Stockholm och Uppsala Stadsteater. Om Sanna Gibbs.
Jacqueline Miura (f.1964) är operasångerska och skådespelare. Hon började sin karriär som mezzosopran. Hon debuterade som Lucretia i “Våldtäkten på Lucretia” av Benjamin Britten på Royal Northern College of Music i Manchester. Tack vare stipendium från Christina Nilsson och Musikaliska Akademin kunde hon fortsätta sina studier på RNCM och delta i Masterclasses med bland andra Thomas Hampson och Brigitte Fassbeander. Efter att ha tagit sitt diplom har Miura framträtt på många operascener: Kungliga Operan i Stockholm, Baden-Baden festivalen, Opera de la Bastille (Paris), English national Opera and The Royal Opera House & Covent Garden i roller såsom Carmen, Jeanne D’Arc och Dorabella. Hon har sjungit med många välkända dirigenter, bland dem Michael Tilson Thomas, Andre Previn och Kent Nagano i “L’enfant et les Sortileges” (Ravel), “Le Martyr de Saint Sebastien” (Debussy), Bernsteins “Candide” och “White House Cantata”. I modern opera har Miura uruppfört många roller skrivna för henne av bl.a Dominique Le Gendre, Errollyn Wallen och John Harle.
Miguel Cortés (f. 1964) är koreograf, scenkonstnär, producent och en av initiativtagarna till samt drivande krafterna bakom den kollaborativa plattformen Flytande Galleriet. Han arbetar i sin praktik med kropp, multimedia och text där den samtida danskonsten bildar en klangbotten, färgad av en karriär som sträcker sig över 30 år inom samtida dans, teater, film och musikal. I sitt arbete utgår Cortés ofta ifrån sociala frågeställningar vilka styr och sätter sin prägel på valet av uttrycksmedel. Inbäddat i en tvärkonstnärlig kontext ges kropp, media, rum och text plats i sökandet efter det dialogiska. I fokus för Cortés utforskande befinner sig ofta det mellanmänskliga mötet och olika tillstånd i mellanrummen där vi uppfattar och upplever oss i världen.
Petri Sångare är en kammarkör med hemvist i St Petri kyrka i Malmö. Kören har en bred repertoar med fokus på nutida västerländsk konstmusik. Petri Sångares främsta genre är a cappella-musik, men kören framför även regelbundet standardverk från 1700- och 1800-talen i samarbete med Malmöregionens ledande musiker.
Om Petri Sångare.
Karin Oldgren är utbildad kyrkomusiker, kör- och orkesterdirigent på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Oldgren har haft långvariga engagemang som kyrkomusiker i olika församlingar i Stockholm, senast i Engelbrekts församling där hon 2016 grundade Hjorthagens kammarkör och Hjorthagens vokalensemble som under kort tid nådde stora framgångar såväl på hemmaplan som internationellt. Vid sidan av sitt värv som kyrkomusiker har Oldgren också lett manskören Stockholms studentsångare under tio år, varit lektor i körsång och kördirigering vid Musikhögskolan i Örebro, arbetat på musikförlag samt frilansat som pedagog och dirigent, bland annat med återkommande uppdrag för Radiokören. Oldgren tilldelades 2016 Stockholms Stifts utmärkelse Ceciliapriset och blev 2019 utsedd till Årets körledare av Föreningen Sveriges körledare och Rosenborgstiftelsen.