Georg Baselitz

 - 

Georg Baselitz uttrycker sig med samma självklarhet i flera konstnärliga tekniker, i måleri, grafik, teckning och skulptur. Mellan hans grafiska bilder, framför allt linoleum- och träsnitten, och hans kraftfulla, grovt framhuggna träskulpturer finns en speciell relation. Det är samma obändiga energi i kamp med ett motsträvigt och nyckfullt material. Utmaningen ligger i att aldrig helt behärska medlen, men inte heller låta sig behärskas av motivet och innehållet.

Når Georg Baselitz 1969 vänder sina bilder på huvudet är det just för att frigöra sig från motivets slaveri, men samtidigt för att erkänna det som ofrånkomligt för den direkta kommunikation han eftersträvar. Han avvisar varje litterär tolkning av sina verk, varje ansats till avbildning, samtidigt som han aldrig blir helt nonfigurativ. Hans motiv blir allt färre och koncentreras nu till några av konstens arketyper: huvudet, helfiguren, fåglar (särskilt örnar) och landskap.

I Malmö Konsthalls utställning visades över 250 grafiska blad, från det tidiga sextiotalets mindre etsningar, över sjuttiotalets färgexperiment och monumentala linoleumsnitt till de senaste, mycket kraftfulla träsnitten och zinkografierna. Den nya etsningssviten Maledade, som även innehåller ristade texter, ingick i denna Georg Baselitz första mera omfattande utställning i Norden liksom några av hans unika träskulpturer. Utställningen var ett samarbete med IVAM i Valencia och Tate Gallery i London.

Gerog Baselitz föddes 1938 som Georg Kern i den lilla byn Deotsch-Baselitz, som han tagit sitt konstnärsnamn ifrån. Under sina konststudier i Berlin, först i öst och senare i väst, gick han hela tiden mot strömmen. Då alla andra var upptagna med abstrakt måleri eller popkonst, hyllade Baselitz de surrealistiska och absurda hjältarna. Via performance och annan handgriplig aktionskonst kom han in på det måleri och den grafiska produktion som nu givit honom en position där han i ett par decennier räknats till de mest nyskapande i den europeiska samtidskonsten.