fbpx
Collage av Fågelliknande varelse med mänskligt ansikte och mänskliga ben
Frida Orupabo, Untitled, 2020

FLIGHT

4.2 – 9.4 2023

Vad händer när vi ser närmare på vår historia och dess mörkaste vrår? Utställningen “FLIGHT” på Malmö Konsthall presenterar brännande, utmanande och kritiskt granskande verk av Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa. I “FLIGHT” möter betraktaren en följd av scener där tid och rum blir flytande. Installationerna bygger på grundliga efterforskningar och rör sig målmedvetet in och ut ur det förflutna och det samtida. Utställningen brottas med olika former av motsättningar: skönhet och smuts, kolonialism och frihet, och det som ännu komma skall.

Att flyga, frigöra sig, att falla

Titeln “FLIGHT” framkallar en mängd visuella metaforer, känslor och föreställningar – att flyga, att frigöra sig, att falla. Ordet fungerar som en språklig vägledare och utgångspunkt, varifrån betraktaren kan orientera sig och närma sig de uttryck som presenteras. Det finns där som en ständig närvaro som lockar och leder betraktaren in i världar av verkliga narrativ, abstraktioner och kritiska fabuleringar. Utställningen rymmer en rad olika tekniker, såsom collage, fotografi, ljud, video och trycksaker, vilka tillsammans skapar en fängslande plats fylld av frekvenser, rytmer och liv.

Saker vi glömt att minnas

En röd tråd löper genom utställningen och binder samman de tre konstnärernas verk: betoningen på minne och uppgörelse. Verken relaterar också till det som kallas för flykt- och kampresponsen (fight-flight-or-freeze), och dess inverkan på vardagen. Kudzanai Chiurais arkivverk “The Library of Things We Forgot to Remember” (Biblioteket för saker vi glömt att minnas) förflyttar oss till de panafrikanska frihetskamperna mot kolonialmakterna. Det är ett uppslukande verk som vibrerar av motstånd. Frida Orupabo presenterar en samling collage som föreställer abstrakta svarta figurer som utstrålar en kuslig, orubblig närvaro. Eric Magassas storskaliga installation öppnar upp passager till en oändlig rymd. Han förvränger och omformar för att bana nya vägar bortom konformism och symmetri. Hans collage är genomgripande och anakronistiska.

Vikten av att konfrontera historien

Utställningen, som är curaterad av Tawanda Appiah, handlar om vad som kommer till ytan när vi granskar vår historia med kritisk blick. Den är en hyllning till tre viktiga konstnärer i vår tid som har bidragit avsevärt till samtidskonsten. På Malmö Konsthall påminner deras kollektiva närvaro oss om vikten att konfrontera historien när vi föreställer oss våra framtider.

Kudzanai Chiurais hemsida
Frida Orupabos hemsida
Eric Magassas hemsida

Kudzanai Chiurai född 1981 i Harare, Zimbabwe) är en av vår tids mest hyllade afrikanska samtidskonstnärer. I sitt arbete, som till stor del fokuserar på politisk och ekonomisk ojämlikhet och konfliktlösning i postkoloniala samhällen, förenar han flera olika medier. Han bor och är verksam i Harare, Zimbabwe.

Chiurais “The Library of Things We Forgot to Remember” visas i Malmö för första gången. Det är ett ljud- och bildarkiv grundat 2017 som är uppbyggt av svart motstånd, solidaritet och kollektivism. Biblioteket förvaltar en omfattande samling ljudinspelningar och verk på papper med kopplingar till olika frihetsrörelser på och bortom den afrikanska kontinenten. Det gäller särskilt vinylsamlingen, som bland annat innehåller Chimurenga-musik från Zimbabwe och sydafrikanska kampsånger mot apartheid.

På Malmö Konsthall får “The Library of Things We Forgot to Remember” breda ut sig över Klas Anshelms arkitektur, som därmed får bära spåren av olika dekolonialiseringsprocesser. Centralt för installationen är ett nytt verk av Chiurai, som lånat sitt namn från “Radio Freedom” – en radiostation som drevs av den sydafrikanska frihetsrörelsen ANC (African National Congress) och dess väpnade gren uMkhonto we Sizwe (Nationens spjut). Stationen var ”underground” i den mening att den sydafrikanska regeringen förbjöd folk att lyssna på den, och de som ertappades med att göra det kunde dömas med så hårda straff som upp till åtta års fängelse. Verket är utformat likt ett eko av de transnationella gerillaradiostationer som spelade en avgörande roll i bildandet av kollektivt motstånd och solidaritet i kampen mot det koloniala förtrycket. Installationen består av ljud- och bildelement, och kräver aktivt lyssnande och engagemang.

Chiurai har haft ett flertal separatutställningar och har deltagit i olika grupputställningar. Hans serie “Conflict Resolution” visades på dOCUMENTA (13) (2012) och hans film “Iyeza” var en av få afrikanska filmer som ingick i kortfilmsprogrammet “New Frontier” på Sundance Film Festival 2013. Hans senaste utställningar inkluderar “Regarding the Ease of Others” på Zeitz Museum of Contemporary Art Africa i Kapstaden, Sydafrika (2017) och “UBUNTU: a Lucid Dream” på Palais de Tokyo i Paris (2020).

Frida Orupabo (född 1986 i Sarpsborg, Norge) arbetar med digitala och fysiska kollage av varierande form och utforskar frågor om ras, familjerelationer, kön, sexualitet, våld och identitet. Hon bor och arbetar i Oslo.

Orupabos arkiv har tidigare beskrivits som ”egensinnigt”: ”motsträvigt, svävande, resistent, anarkistiskt, säreget, våghalsigt, besvärligt, upproriskt, tumultartat, rebelliskt och vilt”, för att citera akademikern Saidiya Hartman, som forskar om afroamerikansk kultur och historia. Att betrakta verken känns som att göra intrång; det är en omskakande upplevelse som tränger in under huden.

Orupabo skapar analoga och digitala collage, samt videoinstallationer där hon använder visuellt material från olika arkiv. Subjekten är oftast svarta kvinnor, som genom historien har blivit namnlösa och förbisedda. Hon ger dem liv igen genom en medveten process som innefattar urval, dissekering, nedbrytning och återmontering. Figurerna i hennes verk är abstraherade och omsorgsfullt omkomponerade. Blicken är i ständigt fokus och hon ser till att den huvudsakligen riktas mot betraktaren. Effekten är en känsla av obehag, vilket väcker frågor om var betraktaren står i förhållande till historien. 

Orupabos tidigare utställningar omfattar den 34:e São Paulo-biennalen (2021) och den 58:e Venedigbiennalen (2019). Hon har haft separatutställningar på den 53:e upplagan av fotofestivalen Rencontres d’Arles, Frankrike (2022), Fotomuseum Winterthur, Schweiz (2022) och Kunsthall Trondheim, Norge (2021). Hon var nominerad till Future Generation Art Prize, ett pris för samtidskonst med syftet att upptäcka och ge långsiktigt stöd till unga konstnärer, år 2021.

Eric Magassa (född 1972 i Göteborg) arbetar tvärkonstnärligt med måleri, fotografi och collage genom vilka han utforskar frågor om identitet, mellanförskap och dess koppling till minnen och platser.

Magassa har sina rötter i Sverige, Frankrike och Senegal, och det återspeglas ofta i hans verk. Hans metod bygger på förskjutningar av narrativ, gärna med masken som konfliktyta. Afrikanska masker har haft en tydlig påverkan på 1900-talets moderna konst, vilket kan spåras i verk av kanoniserade europeiska konstnärer som Pablo Picasso och Henri Matisse. Magassa replikerar konsthistorien genom att återta masken och reappropriera den genom en kulturellt medveten lins. 

Hans bidrag till “FLIGHT” är en hypnotisk, storskalig collageinstallation som genljuder av ljud och rytmer. Han arbetar med nyfikenhet, experimenterande och intuition. En av figurerna som dyker upp i installationen är den bortgångne afroamerikanske dirigenten Dean Dixon (1915–1976). Dixon var konstnärlig ledare för Göteborgs symfoniorkester från 1953 till 1960, då han lämnade Sverige – bland annat på grund av rasism. Tillsammans med Dixon raserar Magassa Sveriges självbild som ett land utan skuld.

Hans tidigare utställningar omfattar bl.a. Marres House for Contemporary Culture, Maastricht, Nederländerna (2021), Göteborg International Biennial for Contemporary Art GIBCA (2019), Valongo Festival, Santos, Brasilien (2019), Alingsås konsthall (2019) och medverkat i Modernautställningen på Moderna Museet, Stockholm (2018).

Tawanda Appiah är en zimbabwisk oberoende curator och författare baserad i Malmö, Sverige. Han har fungerat som curator för flera utställningar och konstnärliga interventioner, bland annat som medcurator för GIBCA Extended-utställningen i Göteborg 2021. I sin forskningscentrerade praktik använder han sig ofta av historien för att förstå den samtida miljön. Appiah sitter i flera olika styrelser, inklusive Paletten Art Journal.


Porträtt av konstnärerna för utställningen Flight
Kudzanai Chiurai. Foto: Courtesy of the artist
Frida Orupabo. Foto: Pirje Mykkänen, Finnish National Gallery
Eric Magassa. Foto: Peter Claesson / Stenastiftelsen


Pressbild Flight
Eric Magassa, “Black Magic series”, 2019.
Courtesy konstnären/the artist.
Utställningsvy över Eric Magassas färgstarka installation Blinking Blind, inifrån konsthallens ljusschakt.
Eric Magassa, “Blinking Blind”, 2023. Installationsbild Malmö Konsthall. Foto: Helene Toresdotter
Utställningsvy över inramade collageverk.
Frida Orupabo, installationsbild Malmö Konsthall, 2023. Foto: Helene Toresdotter
Collage från utställningen Flight. Kvinna vänd bort från kameran, lutar mot en vägg med ansiktet vänt mot kameran.
Frida Orupabo, “Turning”, 2021.
Courtesy konstnären/the artist & Galerie Nordenhake Stockholm/Berlin/Mexico City.
Poster/konstverk från utställningen Flight. Kvinna håller skylt ovanför huvudet med texten
Kudzanai Chiurai, “OSPAAAL, Long Live Free Zimbabwe”.
Litografiskt tryck. Courtesy konstnären
Utställningsvy av vägg i konsthallen klädd i konstverk; Fordral till Lp-skivor och flera foton.
Kudzanai Chiurai, “The Library of Things We Forgot to Remember”, 2023. Installationsbild Malmö Konsthall. Foto: Helene Toresdotter