Collage av Fågelliknande varelse med mänskligt ansikte och mänskliga ben
Frida Orupabo, Untitled, 2020

FLIGHT

4.2 – 9.4 2023

Vad händer när vi granskar historien och dess mörkaste vrår? Utställningen FLIGHT på Malmö Konsthall presenterar brännande kritiska och provokativa verk av Kudzanai ChiuraiFrida Orupabo och Eric Magassa.

I FLIGHT placeras besökaren på en skådeplats där tid och rum är flytande. Varje installation är skapad utifrån noggranna efterforskningar i det förflutna och vänder medvetet in och ut på dåtid och nutid. Utställningen brottas med motsättningar mellan skönhet och stoft, kolonialism och frihet, nutiden och det som ännu komma skall.

Curator: Tawanda Appiah

Information

Vernissage fredag 3.2 kl 19


Kudzanai Chiurai. Foto: Courtesy of the artist
Frida Orupabo. Foto: Pirje Mykkänen, Finnish National Gallery
Eric Magassa. Foto: Peter Claesson / Stenastiftelsen

Kudzanai Chiurai föddes 1981 i Harare, Zimbabwe, där han idag bor och är verksam. Han införlivar olika medier i sitt arbete, som till stor del fokuserar på politisk och ekonomisk ojämlikhet och konfliktlösning i postkoloniala samhällen. Chiurai har haft ett flertal separatutställningar och har deltagit i olika grupputställningar. Hans serie Conflict Resolution visades på dOCUMENTA (13) (2012) och hans film Iyeza var en av få afrikanska filmer som ingick i kortfilmsprogrammet New Frontier på Sundance Film Festival 2013. Hans senaste utställningar inkluderar Regarding the Ease of Others på Zeitz Museum of Contemporary Art Africa i Kapstaden, Sydafrika (2017) och UBUNTU: a Lucid Dream på Palais de Tokyo i Paris (2020).

Frida Orupabo föddes 1986 i Sarpsborg, Norge, och bor i Oslo. Hon arbetar med digitala och fysiska collage av varierande form och utforskar frågor om ras, familjerelationer, kön, sexualitet, våld och identitet. Orupabo har en gedigen utställningshistorik och har bland annat medverkat i den 34:e São Paulo-biennalen (2021) och den 58:e Venedigbiennalen (2019). Hon har haft separatutställningar på den 53:e upplagan av fotofestivalen Rencontres d’Arles, Frankrike (2022), Fotomuseum Winterthur, Schweiz (2022) och Kunsthall Trondheim, Norge (2021). Hon var nominerad till Future Generation Art Prize, ett pris för samtidskonst med syftet att upptäcka och ge långsiktigt stöd till unga konstnärer, år 2021.

Eric Magassa föddes 1972 i Göteborg, där han i dag bor och är verksam. Han arbetar tvärkonstnärligt med måleri, fotografi och collage genom vilka han utforskar frågor om identitet, mellanförskap och dess koppling till minnen och platser. Masken är en ofta återkommande tematik, både som föremål och som gräns. Han har under de senaste åren haft utställningar på bl.a. Marres House for Contemporary Culture, Maastricht, Nederländerna (2021), Göteborg International Biennial for Contemporary Art GIBCA (2019), Valongo Festival, Santos, Brasilien (2019), Alingsås konsthall (2019) och medverkat i Modernautställningen på Moderna Museet, Stockholm (2018).

Tawanda Appiah är en zimbabwisk oberoende curator och författare baserad i Malmö, Sverige. Han har fungerat som curator för flera utställningar och konstnärliga interventioner, bland annat som medcurator för GIBCA Extended-utställningen i Göteborg 2021. I sin forskningscentrerade praktik använder han sig ofta av historien för att förstå den samtida miljön. Appiah sitter i flera olika styrelser, inklusive Paletten Art Journal.