Utställninghallen under Claes Oldenburgs utställning. Mindre skulpturer står framställda på vita piedestaler föreställande borrar och skruvar. Även tavlor på väggen föreställer böjda borrar.
A bottle of notes and some voyages. Malmö Konsthall, 1989. Fotograf: Malmö Konsthall

A bottle of notes and some voyages

29.4 –6.8 1989

Claes Oldenburg, en av popkonstens profiler, föddes 1929 i Sverige. Han visade skulpturprojekt från1960-talet fram till 1989, varav några i samarbete med sin hustru Coosje van Bruggen. Oldenburg har i åratal arbetat med föremål ur sin närmaste omgivning, t ex skruvar, sågar, kontakter och tändstickor. Föremålen fråntas sin funktion genom att de förstoras, görs i ett annat material och placeras i en ny omgivning. Om sin konst lär Oldenburg ha uttryckt – Jag är för en konst som är politisk – erotisk – mystisk, som gör något annat än sitter på sitt arsle i ett museum.

Typiskt för denne popkonstnär är att i sina verk använda banala massproducerade konsumtionsföremål som t ex tändstickan. Den sju meter långa skulpturen Släckt tändsticka från 1987 i stål, latex och uretanskum framkallade en bisarr utbränd känsla.

Populärkulturen runt om oss är starkare i dag än någonsin, men den är mer baserad på teknik och information än ting

berättade Oldenburg apropå frågan om han ansåg att popkonsten var passé

Claes Oldenburg står i utställningshallen och kollar på ett konstverk som föreställer tändstickor.
Konstnären. A bottle of notes and some voyages. Malmö Konsthall, 1989. Fotograf: Herbert Tintz/Sydsvenskan Bild

Ett konstverk. En tändsticka i jättestor storlek, som är svart halvvägs ner för stickan ligger på golvet inne i utställningshallen.
A bottle of notes and some voyages. Malmö Konsthall, 1989. Fotograf: Okänd