Till 50-jubiléet producerade Malmö Konsthall gnuggisar/tatueringar för barn av olika verk som har visats på Malmö Konsthall.

Mer om utställningarna bakom illustrationerna

Totalt nio spännande konstverk från Malmö Konsthalls utställningsarkiv blev gnuggisar inför 50-årskalaset. Verken har skapats av olika konstnärer under olika tidsepoker och du kan läsa mer om utställningarna här samt klicka dig vidare till vårt arkiv och läsa mer där.

En man utklädd till pudel går runt i konsthallen. Övriga besökare tittar på honom samt en fotograferar.

1. Malmö Konsthall öppnar – Edvard Munch (1975)

Redan ett par timmar innan Malmö Konsthall öppnade den 22 mars 1975 köade ett hundratal förväntansfulla besökare för att komma in och se utställningen med Edvard Munch. Via en videokamera, uppsatt vid konsthallens entré, blev publiken omedvetet delaktig i ett videoverk i utställningen Ögonblickar/New Media. Konsthallschef Eje Högestätt slog upp portarna och hälsade publiken välkommen. Den norskfödde konstnären Kjartan Slettemark, utklädd till ståtlig pudel drog blickar till sig i utställningsrummet.

Läs mer om utställningen ”Edvard Munch

2. Claes Oldenburg – ”A Bottle of Notes and Some Voyages” (1989)

Claes Oldenburg (f. 1929), var en av popkonstens profiler. Han visade skulpturprojekt från 1960-talet fram till 1989, varav några i samarbete med sin hustru Coosje van Bruggen. Oldenburg har i åratal arbetat med föremål ur sin närmaste omgivning, t ex skruvar, sågar, kontakter och tändstickor. Föremålen fråntas sin funktion genom att de förstoras, görs i ett annat material och placeras i en ny omgivning. Om sin konst lär Oldenburg ha uttryckt – ”Jag är för en konst som är politisk – erotisk – mystisk, som gör något annat än sitter på sitt arsle i ett museum.”

Läs mer om utställningen ”A Bottle of Notes and Some Voyages”

Ett konstverk. En tändsticka i jättestor storlek, som är svart halvvägs ner för stickan ligger på golvet inne i utställningshallen.
Person sitter på huk och organiserar hundratals små figurer i lera.

3. Antony Gormley – ”skulptur och installation” (1993)

Redan på våren 1993 startade det praktiska arbetet med Antony Gormleys (f. 1950) utställning på Malmö Konsthall. 40.000 handhöga lerfigurer tillverkades då i samarbete med Folkhögskolan i Östra Grevie och de tre tegelbruken i trakten. Utplacerade över konsthallens golv kom denna häpnadsväckande mängd, alla individer, att utgöra ett dominerande inslag i utställningen, ett fält av människolika, men gåtfulla gestalter, kallat ”The European Field”.

Läs mer om utställningen ”skulptur och installation”

4. Louise Bourgeois – ”Nyare verk” (1998)

Louise Bourgeois (f. 1911) var en franskfödd amerikansk skulptör, målare och tecknare som fick sitt internationella genombrott under 1980-talet. Hennes utställning på Malmö Konsthall 1998 visade verk från 1993-1998 och innehöll bland annat några av hennes omtalade jättespindlar.

Läs mer om utställningen ”Nyare verk”

En stor spindelliknanade skulptur, belyst med lampor uppifrån.
Elgitarrer och basgitarrer hänger på en vägg, under ligger deras fordral, en skateboard och en högtalare.

5. ”SONIC YOUTH etc.: SENSATIONAL FIX” (2009)

Utställningen ”SONIC YOUTH etc.: SENSATIONAL FIX” fokuserade på det banbrytande experimentella gitarrbandet Sonic Youth och deras mångskiftande aktiviteter alltsedan bandet grundades 1981. Från första dagen har Sonic Youth utforskat och kartlagt okända kulturella områden, både kollektivt i bandet och som fyra individuella musiker, bildkonstnärer och kulturella entreprenörer, var och en med sina egna bindningar till och inom den internationella kulturscenen. Utställningen presenterade bandets samarbeten med bildkonstnärer, filmskapare, designers och musiker, och även en rad andra verk utvalda av bandet.

Läs mer om utställningen ”Sonic Youth etc.: Sensational fix

6. Misaki Kawai – ”Big Bubble” (2011)

Den japanska konstnären Misaki Kawai (f. 1978) arbetar med måleri, teckning, skulptur, installation och artists’ books. Hennes verk är fyllda av färgstarka karaktärer som tycks hämtade från filmens, musikens och seriernas drömvärld. Starkt influerad av dagens konsumtionssamhälle – som hon själv är en del av – sammansmälter Kawai öst med väst, humor med allvar och drömmar med verklighet. Resultatet är både kaotiskt och överväldigande. Den stora, neonrosa hunden ”Doggy Dog” blev en storfavorit hos besökarna och hans rosa päls dröjde sig kvar i konsthallens skrymslen och vrår i år efter att utställningen hade stängt.

Läs mer om utställningen ”Big Bubble

Misaki Kawais gigantiska hund i rosa fuskpäls, Doggy Dog.
En söndermonterad folkavagn hänger i konsthallen.

7. Damián Ortega – ”Casino” (2016)

”Casino” var Damián Ortegas (f. 1967) första separatutställning i Sverige. I sina verk utforskar han vad skulptur är genom att använda sig av vardagsföremål och underminera deras ursprungliga betydelse. Utställningen gav en omfattande översikt av Ortegas konstnärskap. Hans skulpturer, installationer, performanceverk och filmer får en unik prägel genom samspelet med Malmö Konsthalls utställningsrum. Folkavagnen är ett återkommande objekt i Ortegas konst och syntes både hel, sönderplockad och på film, på väg genom genom Mexiko, i utställningen.

Läs mer om utställningen ”Casino”

8. ”Pressure | Imprint” (2017)

”Pressure | Imprint” visade verk av tre konstnärer från olika generationer som arbetat med grafiska och teknologiska tryckprocesser i ett experimentellt och utvidgat fält. I olika material och i både analoga som digitala processer har Charlotte Johannesson, Ruth Wolf-Rehfeldt och Ester Fleckner skapat karakteristiska och högst personliga bildvärldar.

Läs mer om utställningen ”Pressure | Imprint”

Närbild av ett av Ruth Wolf Rehfeldt verk uppbyggt av kakelplattor. Fyra figurer bildas av färglada plattor.
Komplex svartvit teckning av siluetten av ett huvud och rör som löper in i huvudet och en lysande glödlampa mitt i huvudet.

9. ”Leonilson – Drawn: 1975–1993” (2021)

”Leonilson – Drawn: 1975–1993” var den första stora retrospektiva utställningen i Europa av den brasilianska konstnären José Leonilson (f. 1957). Utställningen på Malmö Konsthall gav en översikt över hela Leonilsons konstnärliga verksamhet – ett brett spektrum av uttrycksformer och stilar allt från hans tidiga, färgstarka målningar och teckningar till de mer introspektiva broderier som han skapade under de sista åren av sitt liv.

Läs mer om utställningen ”Leonilson – Drawn: 1975–1993”