José Leonilson – Drawn: 1975–1993
19.6–10.10 2021
“Leonilson – Drawn: 1975–1993” är den första stora retrospektiva utställningen i Europa av den brasilianska konstnären José Leonilson (1957–1993). Leonilson var en av de viktigaste representanterna för den generation av brasilianska konstnärer som kallas “Geração 80” (Generation 80). Efter att militärdiktaturen i Brasilien föll 1985 firade Generation 80 sin nyförvärvade frihet med att måla i en stil som var färgstark och uttrycksfull. Medan den amerikanska popkonsten under 1980-talet kom att införliva industrisamhällets symboler, var den konst som skapades av Generation 80 starkt samhällskritisk.
Inspirerad av transavantgardet och textila verk
Leonilson studerade konst i São Paulo i Brasilien 1978–1981. Förutom de tyska konstnärerna Eva Hesse och Blinky Palermo, som han träffat under sina resor i Europa, hade det italienska transavantgardet under denna period störst inverkan på hans konst. Karakteristiskt för det italienska transavantgardet, som bildades i slutet av 1970-talet, var figurativa motiv i expressiva färger, inspirerade av antikens mytologi. Leonilsons målningar och teckningar från perioden kännetecknas av en eklektisk subjektivism och ett symboliskt bildspråk. En utställning med textila verk, gjorda av den amerikanska kristna sekten Shakers, blev en vändpunkt i Leonilsons tidiga karriär. Shakers broderade kartor över sina ägor påverkade honom starkt och inspirerade honom att börja skapa konst av tyg.
AIDS-diagonsen förändrade Leonilsons bildspråk
När Leonilson diagnostiserades med AIDS år 1991 förändrades hans visuella språk markant. Mellan 1991 och 1993 vittnade hans arbete, likt en dagbok, om hans allt sämre hälsa och hans upptagenhet med döden. Mot slutet av sitt liv kunde han bara arbeta med nål, tråd och tyg. Under den här perioden spelade språk och abstraktion, såväl som religioners visuella och formella språk, en viktig roll i Leonilsons arbeten.
En översikt över hela konstnärskapet
“Leonilson – Drawn: 1975–1993” på Malmö Konsthall erbjuder en översikt över hela Leonilsons konstnärliga verksamhet och omfattar ett brett spektrum av uttrycksformer och stilar, från hans tidiga målningar till de introspektiva broderierna under hans sista år. Utställningen är sammanställd av KW Institute for Contemporary Art, Berlin, av curator Krist Gruijthuijsen och öppnar i Berlin i januari 2021. Utställningen i Malmö är ett samarbete med Moderna Museet.
En utställning producerad av KW Institute for Contemporary Art, Berlin, i samarbete med Moderna Museet, Malmö Konsthall och Serralves Foundation – Museum of Contemporary Art, Porto. Utställningen “Leonilson: Drawn 1975-1993” möjliggörs genom stöd från den tyska federala kulturstiftelsen Kulturstiftung des Bundes.
Utställningen “Leonilson – Drawn: 1975–1993” är Malmö Konsthalls bidrag till World Pride 2021 i Malmö och Köpenhamn samt en del av Öppna Malmö, Malmö stads satsning för att lyfta frågor om diskriminering och rasism 2020–2022.