Brennpunkt Düsseldorf 1962–1988
20.2 – 4.4 1988
En epok i stadens konstliv, intimt förknippad med den kreative och skandalomsusade konstnären Joseph Beuys, som 1961 utnämndes till professor i skulptur vid konstakademien i Düsseldorf. Inom den internationella konstnärskrets som drogs till en konstakademi i uppbrott bildades ett nytt förhållningssätt till konsten. Gemensamt för de 27 konstnärerna i utställningen var att de alla hade vistats i Düsseldorf under dessa dynamiska år. Den belgiske konstnären Panamarenko vid sin 15 meter vidunderliga flygkonstruktion. Reiner Ruthenbecks skulptur Tisch auf gelber Kugel från 1984.
Skandalomsusade aktioner hörde också till denna epok i Düsseldorfs konstliv, som angrep och vidgade det traditionella konstbegreppet. Konst får inte bli vad man förväntar sig av den uttryckte den danske professorn Bjørn Nørgaard. Tillsammans med Henning Christiansen, Ute Wasserman och Ernst Ludwig Kretzer genomförde han i samband med vernissagen en aktion under namnet Tiefland – deep in my Hirsch-Heart. Bjørn Nørgaard staplade lerklumpar till en tron, höll upp ägg och glödlampor som symboler för liv och ljus. Scenerna växlade ständigt under den 6 timmar långa aktionen, som dokumenterades.