fbpx
En stor pappersdrake i utställningshallen. En grupp på åtta personer sitter framför den och tittar mot kameran.
Dåvarande konsthallschefen Eje Högestätt tillsammans med de som byggt monstret i bakgrunden. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy

Skånes Konstförening höstsalong

5.11 – 4.12 1977

Skånes Konstförenings var händelserik, provokativ och dramatisk. Debatten i media blev intensiv och flera konstnärer var på krigsstigen. Drakabygget, med Jörgen Nash och Lis Zwick i spetsen, byggde en gigantisk färgsprakande giftdrake. Tillsammans med konsthallschef Eje Högestätt samlades flera av Drakabyggets medlemmar till en gruppbild för att manifestera det färdigbyggda odjuret.

Genom drakens gapande käft kunde besökaren gå in och utforska dess inre. Draken, collage och tidningsartiklar ingick i Projekt Aftonlandet, som fokuserade på våra stora miljöproblem. Betraktarenskulle engageras till handling. En dramatisk Harakiri-happening Miljösjälvmord genomfördes av Yoshio Nakajima, medlem i Drakabygget, som på ett uttrycksfullt och chockerande sätt tolkade vår framtida livsmiljö.

Skånes Konstförening ville i samband med Höstsalongen visa debattutställningen Vänskapspriser och önskevillkor. Konsthallens ledning stoppade utställningen, eftersom den innehöll en bild avkonstnären Leif Eriksson, där han klottrat på en reproduktion av Max Walter Svanberg. Roland K. Nilsson protesterade, skar ut sina målningar och eldade upp dem inför ett stort pressuppbåd.

Diskussionerna var intensiva mellan Kurt Possne, Uno Kampmark, båda aktiva i Skånes Konstförening, och konstförmedlaren Folke Edwards.

Det fullständiga förakt som råder för den konstnärliga yttrandefriheten och för den censur Malmö Konsthall genomfört.

/uttalande av Roland K. Nilsson, Värmlands Folkblad
22.11 1977

En person sitter avklädd på en ramp i trä. Iförd en gasmask.
Yoshio Nakajima. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
Ett performance. En person sitter i en form av hönsnät iförd en gasmask.
Yoshio Nakajima. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy

Ett performance. En barbröstad person står inuti ett snävt nät.
Yoshio Nakajima. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
En mörk bild fotograferad inifrån en stor pappersdrakes mun. Två personer är påväg upp för tungan (som är en ramp i trä).
Besökare påväg in i draken genom den gapande käften. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
Tidningsutklipp med rubriken
Det blev ett flertal nyhetsrubriker. Malmö Konsthall, 1977.
Tidningsutklipp med rubriken
Det stora konstbråket! Malmö Konsthall, 1977.
Sex stora svarta målningar är uppsatta på utställningshallens vita väggar.
Kanske lugnet före stormen. Malmö konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
Trasor kvar av sex målningar som blivit utskurna ur sina ramar fortfarande uppe på väggen.
Vad som blev kvar av de utskurna konstverken. Malmö konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
Publik i utställningshallen diskuterar. En person med blont hår och stora glasögon tittar in i kameran. I bakgrunden kan man skymta baksidan av stora målningar.
Folksamling och diskussion under vernissagen. Malmö Konsthall, 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy