En färgstark målning i rosa, orange och grönt.

Rita Ackermann

 - 

Rita Ackermann slog igenom på New Yorks konstscen i början av 1990-talet med sina stilrena, men samtidigt suggestiva skildringar av kvinnokroppen. Hennes stora målningar av nymflika flickor tecknade med linjer som frammanar både skönhet och fulhet blev mycket uppmärksammade och gav henne en plats i samtidens kulturliv. Dessa tidiga verk har tjänat som utgångspunkt för hennes senaste serie målningar med samlingstiteln The Chalkboard Paintings (Svarta tavlan målningarna).

Utställningen på Malmö Konsthall – Ackermanns första i Skandinavien – utforskar relationen mellan dessa båda serier, skapade med mer än tjugo års mellanrum, och bjuder in betraktaren att uppleva de olika skikten i verken. Den uttrycksfulla linjen, gestaltningen av kroppen, de gåtfulla och djärva gesterna bidrar var för sig till dikotomin mellan det vackra och det våldsamma. Att se det som är synligt och känna det som inte syns, att ana mellanrummen och försvinnandet. Det successiva upplösandet av varje likhet med en mänsklig gestalt, på randen till intet.

Ackermann har nyligen själv beskrivit hur hon arbetar med dessa ”svarta tavlan målningar”: ”Verken är skapade genom upprepade utsuddningar. Tillkomstprocessen är densamma som det som sker på svarta tavlan i ett klassrum. En form eller bild tecknas på den svarta eller gröna tavlan; för att sedan suddas ut inför nästa lektion. Eftersom jag börjar med att grunda dukarna med griffelfärg måste de spännas upp på väggen. Utsuddningarna är kraftfulla och fysiska. Jag upptäckte att ju mer manisk utsuddningen är, desto mer synlig blir ibland teckningen under skikten av borttvättat kritdamm. Det ömtåliga och anspråkslösa hos det påtagligt ”simpla” materialet – kritan – visar sig vara det som gör mest motstånd.” *

Hennes klassiska skolning vid den ungerska konstakademin i Budapest och hennes intresse för filosofi, i synnerhet Paul Virilio och hans diskussioner kring perceptionens och försvinnandets logistik, har påverkat hennes liv och konst. Figurerna som framträder i hennes verk är i grunden klassiskt komponerade, men samtidigt djupt förankrade i samtida konceptuella perspektiv.

* Whitehot, mars 2015, Rita Ackermann intervjuad av Jeff Grunthaner

 Curator: Per Haubro Jensen

Vernissage fredagen den 21.10 kl. 18–21. Enhetschef Göran Larsson presenterar utställningen tillsammans med curator Per Haubro Jensen och konstnär Rita Ackermann kl 19.

 

https://youtu.be/oRGb2ZyaX4Y

Intervju med Rita Ackerman, Malmö Konsthall 2016

 

Rita Ackermann föddes 1968 i Budapest. Efter att ha avslutat sina studier flyttade hon i början av 1990-talet till New York, där hon fortfarande bor och arbetar. Hennes verk har visats på en mängd separat- och grupputställningar runt om i världen. År 2009 under sin vistelse som artist-in-residence vid Chinati Foundation i Marfa i Texas fokuserade hon under flera månader på de abstrakta konceptuella elementen i sina verk.

Till hennes senaste separatutställningar hör Chalkboard Paintings på Hauser & Wirth Zürich (2015); Meditation on Violence – Hair Wash på Sammlung Friedrichshof, Zurndorf, och Sammlung Friedrichshof Stadtraum, Wien (2014); Negative Muscle, Hauser & Wirth New York (2013); Fire by Days, Hauser & Wirth London, (2012); Museum of Contemporary Art, North Miami (2012); Bakos, Ludwig Museum, Budapest (2011); och Rita Ackermann and Harmony Korine: ShadowFux, Swiss Institute, New York (2010).

Ackermanns verk har även visats på ett flertal samlingsutställningar: Extreme Drawing: Ballpoint Pen Drawing Since 1950, The Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, (2013); Pivot Points: 15 Years and Counting, Museum of Contemporary Art North Miami, Miami (2013); Looking at Music: 3.0, Museum of Modern Art, New York (2011); It’s All American, New Jersey Museum of Contemporary Art, New York (2010); Street and Studio, Kunsthalle Wien (2010); Sonic Youth etc.: Sensational Fix, Malmö Konsthall, Malmö (2009) och Whitneybiennalen 2008, Whitney Museum of American Art, New York.