En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter

Mike Nelson

18.8 2012 – 21.10 2012

Mike Nelson (f. 1967) är en av de mest uppskattade konstnärerna i sin generation. Hans konst kännetecknas huvudsakligen av skulpturer och minutiöst konstruerade storskaliga arkitektoniska installationer. I detta nya verk som skapades för Malmö Konsthall använde Nelson den institutionella arkitekturen som bakgrund till en enorm betongworkshop. Utställningsrummet delades av med en glasvägg och blev två rum: en mindre produktionsworkshop och själva utställningsrummet som var avskalat till sin ursprungliga form.

Produktionsworkshopen användes till att gjuta flera tusen betongblock som lades ut över golvet, ett gallerverk format som ett nät över den återstående ytan i konsthallen. De gjutna betongblocken, vilka tillsammans vägde 408 ton, bars ut och placerades på golvet i ett geometriskt mönster – en minimalistisk form som påminde om tidig dekorativ design, ofta använd inom många religiösa och andra liknande trossystem. Nelson var intresserad av att göra processen transparent, att framhäva det som faktiskt fanns där: 408 ton ofullständig geometri inom Malmö Konsthalls arkitektur. Workshopens synlighet och gjutningsprocessen uttryckte återigen denna önskan om klarhet. Antalet ton hade räknats ut i relation till den tyngd som trägolvet kunde bära och vikten av betongstrukturen kombinerat med vikten av de potentiella besökarna.

Innebörden av detta verk var varken given eller didaktisk. Dock var känslan av tyngd och de antydda ideologierna i gjutningsprocessen, som fanns i den senmodernistiska utformningen av Malmö Konsthall, avsedda att påverka oss fysiskt såväl som intellektuellt. Det hypnotiska perspektivet i det upprepade mönstret framkallade ett meditativt, introspektivt tillstånd för att väcka förståelse på ett mer ”kännbart” sätt, ett sätt som införlivar det politiska med det fenomenologiska.

Detta hav av gjuten betong på Malmö Konsthall var ett nytt verk av Mike Nelson som påminner om hans tidiga verk såsom Untitled (1991); Cast concrete wall in context (1992); Cast Kufic script from the khulufa mosque built by m. Makiya in 1960-63 (1993) och A staging of the reconstruction of the southern palace of Babylon (1993). Verket återanknyter till en grund av mer minimalistiska verk, vilka kastar sken över några obesvarade aspekter av Nelsons hyllade konstnärskap.

De senaste två decennierna har Nelson skapat verk, installationer och rum som vi som publik fascineras av. Hans installationer kan jämföras med scenografi, dock skulle dataspelsstrukturer eller gravkonstruktioner kanske passa bättre. Här finns dolda ingångar till litteraturen, korridorer under flera ton av betong, rum med heliga voodoohelgedomar och labyrintliknande gångar så svårlösta att deras absurditet bara kan jämföras med det som upplevs i drömmar.

Mike Nelson (född i Loughborough, England) bor och verkar i London. Nelson representerade Storbritannien på Venedigbiennalen 2011 och hans verk har presenterats i grupp- och separatutställningar världen över: Off-site-projekt A Psychic Vacuum, Creative Time, New York 2007; Tate Triennial 2009; Psycho Buildings på Hayward Gallery 2008; September 11 på MoMA PS1, 2011, och på olika biennaler (Venedig 2001, Sydney 2002, Istanbul 2003, São Paulo 2004, Singapore 2011).

Mike Nelson presenterades av 303 Gallery, New York; Galleria Franco Noero, Turin; Matt´s Gallery, London och neugerriemschneider, Berlin.

En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster. I bakgrunden syns en produktionsworkshop.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
Ett ljust rum, avskärmat med en glasvägg, som används för en produktionsworkshop där betongblock gjuts.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
Ett ljust rum, avskärmat med en glasvägg, som används för en produktionsworkshop där betongblock gjuts.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter
En installation av Mike Nelson, bestående av flera tusen gjutna betongblock, placerade på konsthallens golv i ett geometriskt mönster.
Mike Nelson Installationsbild, Malmö Konsthall 2012. Foto: Helene Toresdotter