Konstinstallation bestående av ett nätliknande material uppspänt mellan metallpelare i en konsthall.
Englunds Annex 1986. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson

Metápolis – Skulpturinstallation

30.8 – 12.10 1986

Staden som svek och löfte, form och utopi.

Med utställningen Metápolis skapades ett kraftfullt och provocerande inlägg i samtiden – ett konstnärligt svar på bostadsmässan Bo86 och den växande diskussionen om stadens framtid. Malmö var mitt i ett omvandlingsskede, och sju konstnärer inbjöds till Malmö Konsthall för att tolka staden som idé, kropp och konflikt.

Dick Bengtssons installation ”Möbelräls” gestaltar en bana genom historien. Ett autentiskt järnvägsspår med räls, slipers och grus kantas av gamla möbler, som skuggor av liv som passerat – en tyst reflektion över rörelse, minne och fördrivning.

I Lars Kleens monumentala träverk Hand ekar en annan historia – en hommage till den ryske konstruktivisten Vladimir Tatlin och en tid då konst drömde om att bygga framtiden.

Sivert Lindbloms ”Ironiskt monument” består av sexton små, likformade lerfigurer uppställda på höga, vita piedestaler. Figuren – en skulptur av konstnären själv – upprepas med närmast vetenskaplig precision, som en satir över ideal, upphöjelse och konstens egen självbild.

Lars Englunds ”Annex 1986” bjuder in till en plats för möten mellan kontraster: en tältliknande byggnad av metallpelare och nät, där den statiska konstruktionen rymmer en föränderlig rumslighet – en arkitektur i tillblivelse.

Tillsammans formade de deltagande konstnärerna – Dick Bengtsson, Lars Englund, Eberhard Höll, Lars Kleen, Sivert Lindblom, Joakim Pirinen och Christer Strömholm – en stad i skulpturens form. Metápolis blev inte en stad att bo i, utan att tänka med: en spekulativ topografi över samtidens drömmar, minnen och motsägelser.

Stor träskulptur i spiralliknande form, konstruerad av sammanfogade träbitar och träreglar som bildar en vridande struktur.
Kleens Hand. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
Stor träskulptur i spiralliknande form, konstruerad av sammanfogade träbitar och träreglar som bildar en vridande struktur.
Kleens Hand. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
En tågräls med stenar undertill är placerad på ett ljust trägolv i en konsthall. På rälsen står en stol, en bänk och ett bord.
Bengtssons Möbelräls. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
En tågräls med stenar undertill är placerad på ett ljust trägolv i en konsthall. På rälsen står olika möbler, däribland en bänk, flera skåp och stolar.
Bengtssons Möbelräls. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
Konstinstallation bestående av ett nätliknande material uppspänt mellan metallpelare i en konsthall.
Englunds Annex 1986. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
Konstinstallation bestående av ett nätliknande material uppspänt mellan metallpelare i en konsthall.
Englunds Annex 1986. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
Skulpturer formade som hus, utplacerade på ett ljust trägolv i en konsthall.
Metápolis – Skulpturinstallation. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
Små skulpturer formade som hus, utplacerade på ett ljust trägolv i en konsthall.
Metápolis – Skulpturinstallation. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson
16 piedestaler i utställningshallen som står på rad. Varje piedestal har en liten skulptur på sig som har formen av en sittande människa.
Lindbloms Ironiskt Monument. Malmö Konsthall, 1986. Foto: Gerry Johansson