fbpx
Undervattensbild i blått och grönt av personer som drar en slags vagn.

Jun Nguyen-Hatsushiba

 - 

Jun Nguyen-Hatsushiba är en i Vietnam baserad konstnär som arbetar med film, fotografi, konceptuella objekt och installationskonst. I en lång rad verk har han använt sig av Vietnams komplexa historia som utgångspunkt och skapat ”alternativ historia” samt ”minnesmärken”, sedan 2001 i en svit på fyra filmer inspelade i vatten.

I Memorial Project Nha Trang, Vietnam: Towards the Complex – For the Courageous, the Curious and the Cowards [Projekt minnesmärke Nha Trang, Vietnam: Mot det komplexa – för de djärva, de nyfikna och de fega], hans första film och en av två som visas på Malmö Konsthall, trampar cyclo (cykeltaxi)-förare beslutsamt sina färdmedel fram över den vietnamesiska havsbottnen. Filmens titel hyllar de miljontals båtflyktingar som anförtrodde sitt öde åt vågorna – varav många fick betala med sina liv. Genom den möda och vilja som dessa unga män investerar i att framföra fordonen under vattnet speglar konstnären det lidande och den kamp för överlevnad som det vietnamesiska folket plågats av, under såväl som efter kriget mot USA.

Det metaforiska är karakteristiskt för Jun Nguyen-Hatsushiba och vattnet i filmerna utgör ett filter mellan oss som betraktare och de händelser som kameran fångat vilket låter honom laborera med nivåer av verklighet. Cyclon (cykeltaxin) är bara en av flera återkommande metaforer i hans konst och användes i flera arbeten redan innan Memorial Project Nha Trang. Till exempel i Seats for Sale [Sadlar till salu],1998, en kollektion färgglada och attraktiva sadlar designade för en av Vietnams fattigaste yrkeskategorier i den nya marknadsekonomin.

Det är ofta historiska händelser som utgör ämnet för Jun Nguyen-Hatsushibas konst. Han refererar till det förflutna och fyller ett tomrum där den officiella historieskrivningen blivit förvanskad eller utraderad. Men precis som historien leder till nutiden, leder hans verk oss dessutom mot frågeställningar och problem som präglar våra liv. Genom metaforer och symboler uppmanas vi som besökare att beakta frågor om globalisering, relationen mellan nationer och individer samt den ekonomiska utvecklingens sociala implikationer. Frågor som inte bara utgör Jun Nguyen-Hatsushibas konst utan också till stora delar hans liv. Han föddes i Tokyo 1968, son till en vietnamesisk far och en japansk mor. De första tio åren av sitt liv tillbringade han i Vietnam och Japan innan han tillsammans med sin far, och i sällskap med många andra, flyttade till USA. Där stannade han till 1994 då han tog examen från The Maryland Institute, College of Art. Idag är han återigen baserad i Vietnam och Ho Chi Minh City.

Förutom två videoverk kommer han att producera en ny installation på plats i Malmö Konsthall. Jun Nguyen-Hatsushiba har de senaste åren ställt ut separat på bland annat: Mori Art Museum i Tokyo (2004), MACRO Museo d’Arte Contemporanea Roma (2003), The New Museum of Contemporary Art i New York (2003) och deltagit i 1:a Moskvabiennalen för samtida konst (2005), Shanghaibiennalen 2004, 8:e Istanbulbiennalen (2003), 50:e Venedigbiennalen (2003), 13:e Sydneybiennalen (2002), 25:e São Paulo-biennalen (2002) samt Yokohamatriennalen 2001 i Japan.

Till utställningen på Malmö Konsthall produceras en rikt illustrerad katalog med texter av Dan Cameron, Lars Grambye och Fredrik Liew.