Tio personer står inne i utställningshallen och lyfter tillsammans upp en jättestor tavla som är inlindad i plast.
Målningen packas upp. Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Hans Johnson/Sydsvenskan Bild

Gotthard Graubner

8.7 – 28.8 1983

Med den tyske konstnärens jättemålningar fick konsthallen en praktisk utmaning och uppmärksamheten från media blev intensiv. Är dörrmåttet för litet får man försöka en annan väg Ett av de höga takfönstren monterades ner och med hjälp av en kranbil lyftes den stora målningen Hommage à Tintoretto in i konsthallen. Visserligen var jag beredd på något vansinnigt, men lite mer än så här hade jag nog väntat, uttryckte en av glasmästarna, som hjälpt till att få målningen på platts, i Sydsvenska Dagbladet 29.6 1983-06-29. Konsthallschef Eje Högestätt njöt av mediauppbådet. Vilken PR för utställningen!

Gotthard Graubner utnämndes till professor redan i mitten av 1970-talet, först vid Hochschule für Bildende Künste i Hamburg senare även vid Staatliche Kunstakademie i Düsseldorf. I sitt måleri förmedlar han färgupplevelsen. Gotthard Graubner tar en paus under utställningsförberedelserna

Mina bilder innehåller ingen berättelse. De ger ingen intellektuell upplevelse. Det är känslan jag vill förmedla.

/Gotthard Graubner

En jättestor tavla fraktas in i utställningshallen genom ett takfönster. Två personer ses stå utifrån och hålla i tavlan. Den sitter även fast i ett stort band. Tre personer står på golvet i hallen och tittar upp mot tavlan.
Kreativa lösningar för de stora tavlorna. Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Hans Johnson/Sydsvenskan Bild
Bild tagen utifrån Malmö konsthall när man med kran lyfter in ett konstverk genom ett av konsthallen takfönster.
Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Klas Andersson/ Sydskånska Dagbladet
Bild tagen utifrån Malmö konsthall när man med kran lyfter in ett konstverk genom ett av konsthallen takfönster.
Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Klas Andersson/ Sydskånska Dagbladet
En man och en kvinna sitter på uppfällbara stolar inne i utställningshallen. Centrerade i bild och bakom de har de triptyk-målning.
Konstnären och hans hustru tar en paus. Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Laszlo Bogardy
Tre personer undersöker och diskuterar en mycket stor kvadratisk form som ligger på golvet i konsthallen.
Ett stort arbete. Malmö Konsthall, 1983. Fotograf: Klas Andersson/Sydskånska Dagbladet