fbpx
Många dödskallar med olika former placerade på huvudet. Ett 30tal står utställda i utställningshallen. Två personer står i bakgrunden och tittar på verket.
Catharina Uggla och konstnären. Malmö Konsthall, 1987. Fotograf: Malmö Konsthall

Erik Dietman

25.4 – 7.6 1987

Enstöring fiskar stör kallade den outtömlige och obegränsade exilibristen sin utställning. Smålänningen, med ett malmöitiskt förflutet, lämnade Sverige i slutet av 1950-talet för att bosätta sig i Frankrike. Med dödskallar, plåster, kaktusar, poesi och allsköns bråte återvände han och intog med krafttag konsthallen. Ständigt vände han upp och ner på alla begrepp. Han arbetade som en estradör genom att driva en tes in absurdum och fick oss att se den såsom i en skrattspegel.

Dietmans satiriska lekfulla show, blev rubrikerna i pressen och leken med den stulna dödskallen blev en följetong. En besökare stal ett av de 38 kranierna i Erik Dietmans installation L´art mol etraide och en kurragömmalek började. Efter några månader och ett anonymt tips till polisen hittades kraniet bland en massa bråte ute på Cypressvägen och kunde därefter återlämnas till ägaren, Musée S:t Pierre i Lyon. Artikel av Lasse Sandström i Sydsvenska Dagbladet 1987-05-17.

Ett konstverk. En vit dödskalle med en trekantig form ovanpå huvudet. Dödskallen står på en stubbe.
Fotograf: Malmö Konsthall

Tidningsartikel med rubrik
Lasse Sandströms artikel i Sydsvenska Dagbladet.