fbpx
I ljusschaktet i konsthallens utställningsrum hänger Ann Böttchers färgrika verk gjort av mattrasor på en vit vägg.
”Resan och hamnen (Återbrukerskan)”, 2012. Foto: Helene Toresdotter

Ann Böttcher – Verk 2000–2021

4.12 2021 – 27.2 2022

Ann Böttcher (född 1973) är verksam i Malmö och har framför allt uppmärksammats för sina minutiöst utförda blyertsteckningar. Hon arbetar även med tekniker som collage, vävning och installation. Under många år har Böttcher intresserat sig för hur identitet formas – kulturellt, nationellt och historiskt. Verken visar ofta på länkarna mellan det förflutna och nuet, mellan vår gemensamma historia och vår privata. Denna retrospektiva utställning ”Verk 2000–2021” presenterar hennes konstnärskap från de intima blyertsteckningarna till hennes mer skulpturala verk, där hon gärna går upp i skala.

Naturen växer fram på pappret

I Böttchers detaljrika blyertsteckningar har naturen långsamt tillåtits växa fram ur papprets yta. Arbetet, koncentrationen och tiden att göra motivet tycks inkapslad i teckningarna. Det var med dessa fascinerande porträtt av träd – ofta granar – mot en vit rymd, som Böttcher slog igenom i början av 2000-talet. Blyertsteckningarna kom till som pauser under hennes utbildning vid Konstfack i Stockholm, pauser från konsten. De blev ett sätt att försöka ta sig tillbaka mentalt till barndomens skogar, ett sätt att nå samma sinnestillstånd som att vara i naturen. Ann Böttcher är uppvuxen i Bruzaholm i norra Småland.

Ett politiskt, ideologiskt och kulturellt perspektiv på naturen

Samtidigt är de vackra estetiska blyertsteckningarna en del av en hennes återkommande undersökningar av hur naturen används i ideologiska, politiska och kulturella syften. I sitt verk ”Den svenska serien (ett urval)” följer hon granens historia i Sverige under mer än 400 år. Hon presenterar kronologiskt fakta, texter och bilder hon funnit i olika arkiv, om hur granen har framställts och uppfattats, inklusive våra romantiska och ideologiska projektioner. Här finner vi bland annat Carl Gustaf Ehrensvärd (1745–1800) med sitt våldsamma hat mot granen, nationalromantiken med målare som Marcus Larson såväl som fakta om granens betydelse förr vid begravningar och tron på trädets hälsosamma effekter.

Curatorer är Theodor Ringborg och Mats Stjernstedt. En tidigare version av utställningen visades på Bonniers Konsthall i Stockholm 3.2–23.5 2021. Utställningen på Malmö Konsthall omfattar fler verk varav ett nyproducerat.

Böttcher släpper in ett helt spektrum av känslor i både installationer och teckningar. Det gör utställningen helt överväldigande; det går inte att slita sig loss.

Thomas Millroth, Sydsvenskan

På liknande sätt har Böttcher kartlagt i serien ”Der Umgang mit Mutter Grün” hur skogen och granen användes i tysk nationalsocialistisk propaganda under 1920/30-talet, och i installationen Ode to Pine vilken roll tallen fått spela kulturhistoriskt och politiskt i Kina.

Installationen ”Vater (die Oder-Neiße-Linie)” från 2021 är hennes mest personliga verk och handlar om hennes tyska bakgrund, hennes fars historia och hans minnen. Fadern var som barn tvungen att fly tillsammans med sin familj efter andra världskrigets slut då deras hem hamnade i Polen när gränsen ritades om. Detta öde delade de med många andra tyska familjer.

Böttcher gjorde sitt första textila verk 2006/2008 och har sedan dess parallellt arbetat med traditionella hantverkstekniker som broderi, vävning och virkning bland annat i samarbete med Handarbetets Vänner. Det är tekniker som innehåller en liknande rytm och koncentration som att teckna; det repetitiva och det meditativa. I sina abstrakta textila verk har Böttcher känt att hon kunnat arbeta mer intuitivt och fritt, även med färgerna och deras olika energier. Ett av hennes textila arbeten ”Resan och hamnen (Återbrukerskan)”, som getts en central placering i utställningen, hänger vanligtvis i aulan på gymnasieskolan Vipan i Lund. Titeln och verket anspelar på den tid då den nuvarande skolbyggnaden var en del av Vipeholmsanstalten för personer med funktionsnedsättning (1935–1982).

Till utställningen på Malmö Konsthall har hon gjort ett nytt verk som tar sin utgångspunkt i Goethes färgcirkel (der Farbenkreis). Verket är uppbyggt av trasnystan som blev över efter arbetet med bildväven ”Resan och hamnen (Återbrukerskan)” och som sedan dess förvarats i konstnärens ateljé.

Trots att Böttcher arbetar med olika uttryck och tekniker binds verken samman av de underliggande frågeställningarna. De blir till porträtt av, eller kanske snarare symboler för, hur identitet, makt och ideologi formas och utövas i samhället.


Porträtt av Ann Böttcher framför en vägg med vildvin i höstfärger. Hon är klädd i en leopardmönstrad jacka och ler försiktigt.
Ann Böttcher 2022. Foto: Helene Toresdotter
Bild av 70-tals gardin i rött och orange hänger runt ett runt podie i Ann Böttchers utställning.
”Vater (die Oder-Neiße-Linie)”, 2020–2021.
Foto: Helene Toresdotter
Utställningsvy som föreställer ett stort virkat verk som hänger på väggen, till formen är en matta med en cirkel ovanpå. I bakgrunden syns besökare i den ljusa konsthallsbyggnaden.
”Transit Portal (The War Museum/Svinøya, Svolvaer, Lofoten, NO)”. Foto: Helene Toresdotter
Bild av en svart tidslinje målad på en ljusgrå vägg med mängder av teckningar och foton runt
”Den svenska serien (ett urval)”, 2005. Foto: Helene Toresdotter