fbpx

Andres Serrano

30.03 – 27.05 1996

Den amerikanske fotografen Andres Serrano är mest omtalad för skandaler kring bilder med framför allt religiösa motiv. Med utställningen i Malmö Konsthall, som blev hans mest omfattande dittills, fick han sin fullvärdiga introduktion i Europa. Här framstod han som en av de mest angelägna företrädarna för den fotobaserade konsten.

Andreas Serrano förenar det vackra med det brutala. Hans första bilder, från början av åttiotalet, har ett tydligt religiöst eller mytologiskt innehåll och är exempel på iscensatt fotografi. Men snart blir bilderna alltmer ”måleriska” och öppet skildrar han intimiteten kring kroppens vätskor, det upphöjt mänskliga i porträtt av hemlösa, skönheten i de döda på bårhuset, innerligheten hos bedjande och älskande. Samtidigt lika förförande som motbjudande utmanar hans bilder våra gränser för det uthärdliga, vår tilltro till det vardagliga och vår balansgång mellan liv och död.

Andreas Serrano arbetar alltid i långa serier och samtliga han utfört dittills fanns med i utställningen i ett generöst urval. Flera verk visades för första gången och till utställningen producerades en omfattande katalog. I Schyls donation finns sedan 1992 ett stort femdelat verk, Black Supper, med en nattvardsbild nedsänkt i vatten.