fbpx
Bild på uppbyggnaden av Olav Christopher Jenssens utställning. Flera personer står vid väggen och målar, en person står i en skylift och en sitter på en byggställning.
Fotograf: Okänd

Olav Christopher Jenssen

15.02 – 13.04 1997

Olav Christopher Jenssen är idag en av de få skandinaviska konstnärer som fått ett varaktigt erkännande i utlandet och som förmått etablera sig internationellt. Efter en kort tid i New York lever och arbetar han i Berlin sedan mer än ett decennium. Han är representerad på en rad europeiska museer och deltog bl.a. i Documenta IX i Kassel 1992.

Jenssen valde att använda Malmö Konsthall på ett överraskande sätt. I åtta åtskilda rum presenterade han lika många serier med verk i olika tekniker och format, vart och ett rum med sin specifika gestaltning. Ett av rummen dominerades av en väggmålning, skapad speciellt för konsthallen. Stora generösa sviter med målningar fyllde några rum, flödande serier med teckningar och monotypier de andra. Utställningen formade sig till en mångskiktad bild av ett av de mest intressanta konstnärskapen i nuet, mitt i den intensivaste verksamheten.

Samtliga verk i utställningen hade tillkommit under de senaste fem-sex åren. Som startpunkt hade konstnären valt sin serie ”Lack of Memory”. En rad stora målningar som betytt ett definitivt brott mot det tidigare, romantiskt nordiska måleriet. En alldeles ny utgångspunkt för en betydligt ljusare och mera fritt associerande bildvärld: härifrån är minnet utsuddat. Men också en mera distanserad attityd, befriad från tydliga förebilder, djärv och nyskapande i sitt förhållande till måleriet som konstnärlig teknik och uttrycksform.

Bild av Olav Christopher Jenssen när han målar sitt verk på en av konsthallens väggar. Olav är klädd i svart och har mörkt lockigt hår, han står på en pall med en pensel i ena handen.
Fotograf: Okänd
Bild av Olav Christopher Jenssen verk föreställande flera ovala cirklar i varandra.
Fotograf: Okänd