fbpx
Ljusblå bild med texten bilder saknas.

Marine Hugonnier

 - 

Marine Hugonnier visar på Malmö Konsthall sin nya film The Secretary of the Invisible (Det osynligas sekreterare) som filmades på Nigerfloden invid huvudstaden Niamey som en hyllning till den berömde franske antropologen och regissören Jean Rouch.

I filmen medverkar Damouré Zika och Moussa Hamidou, som var Jean Rouchs favoritskådespelare respektive ljudtekniker. Filmen utspelar sig under ’’Filmens dag’’, en dag då man i Niamey kunde se så många filmer man ville med bara en biljett. Denna dag sammanfaller även med den inofficiella ceremonin ’’Holley’’, en animistisk ritual hos Songhaifolket. Damouré och Moussa går ombord på en kanot och ger sig av uppströms till den plats där ceremonin ska äga rum. På vägen berättar de historier och talar om film. Under färden byter regissören en liten radio mot en mask från sydvästra Afrika, vilket man snart inser är filmens nyckelhändelse. Denna mask, som äger makten att låta en människa uppta ett djurs ande, uppenbarar en kameleonts figur efter att ha medverkat i ’’Holley’’-ceremonin. Filmen skapades som en hyllning till Jean Rouch och kameleonten står som symbol för ’’författaren/regissören’’ i allmänhet. Reptilens färgförändring, dess osynlighet och kamouflageförmåga sidställs med regissörens förmåga att tillsammans med sin kamera bli ett ’’osynligt öga’’ och att underkasta sig och bibehålla detta tillstånd. Titeln The Secretary of the Invisible är ett uttryck som används av rollfiguren Elisabeth Costello i J. M. Coetzees bok ’’Elisabeth Costello’’. Ett uttryck som Coetzee i sin tur har lånat av den berömde polske poeten Czesław Miłosz.

I samband med denna nya film presenterar Marine Hugonnier ’’Chameleon (Portrait of the Author)’’ och ’’The Imaginary Realities (A Reportage) / La Radio’’, två verk som återspeglar ögonblick i filmen.

I utställningens andra rum visas två nya böcker med dragspelsbindning, med titlarna ’’Ouvrage Géographique N4 and N5’’. Dessa böcker åtföljer filmerna ’’The Secretary of the Invisible’’ respektive ’’The Museum of Mankind’’, den senare en film som aldrig gjorts. De består av bilder som insamlats före, under och efter filmernas tillblivelse. Dragspelsformen gör det möjligt att redigera böckernas innehåll på tusen olika sätt.

I detta rum visas även ’’The Imaginary Realities (A Reportage) / 1 to 9’’, vilket är en samling av nio verk gjorda av fotografier och collage. Dessa bilder fotograferades ur katalogen ’’Chefs d’Œuvre du Musée de l’Homme’’, publicerad i Paris 1965. De visas tillsammans med originalcollage av konstnären. Samlingen är ett pågående arbete. Alla tillägg till detta reportage kommer att skapa en samling av verk med ambitionen att utgöra en fiktiv geografi, ett idealmuseum eller ett ’’Musée-Monde’’.

Marine Hugonnier är född 1969 i Paris (bosatt i London/Paris) och arbetar främst med film och foto. Hennes verk är nära sammankopplat med ett långvarigt intresse för bildens antropologi.