fbpx
Rosa bild med texten "bilder saknas"

Nathaniel Mellors

 - 

Detta har hänt i Ourhouse…

En mystisk figur har visat sig i vardagsrummet i familjen Maddox-Wilsons bohemiska bostad. Denna majestätiska figur är i själva verket en diffus bild av en vithårig man iklädd en vit träningsoverall och gympaskor. Den rör sig knappt. Familjen betraktar inte föremålet som en människa utan kallar det i stället för ”Objektet” och letar efter ord i dess närvaro. Objektets livlösa gestalt är overklig; det förmår ta kontroll över språket inne i huset. På kvällen dyker Objektet upp i biblioteket där det börjar äta och spy upp familjens böcker. Det är just de speciella sidorna som Objektet stoppar i sig som påverkar historien; familjen blir tvungen att agera på olika sätt beroende på vilka böcker som Objektet har ätit.

I början av Ourhouse, Episode 3: The Cure of Folly får man se hur Objektet äter böcker om flamländskt måleri som innehåller illustrationer av Hieronymus Boschs mästerverk The Haywain (1510) och The Extraction of the Stone of Madness (1494), även kallad The Cure of Folly. Genom att observera Objektets konsumtion av dessa böcker hotas huset (Ourhouse), den patriarkala 1970-talsägaren Charles ’Daddy’ Maddox-Wilson och hans eleganta unga hustru Babydoll av en nyligen materialiserad grupp av ”medeltidsforskare”. En dyster skara av män fångas in och skjutsas mot huset på en hökärra av den gravida och mystiska kvinnan ”The Hek” och hennes hantlangerskor Xantho och Sigourney som vill åt ”the stone of madness”… Doktor Tony, en sexist från tiden före Reformationen spelar ut sitt eget alter-ego, ”Fader Griffin”.

Nathaniel Mellors absurda videoserie Ourhouse (2010 – pågående) består av en mix av ”vanligt” tv-drama, sitcom och samtida konstmusikkonserter. I episod 3, Mellors fjärde installation av Ourhouse-serien, blir balansgången mellan fantasi/verklighet och produktion/konsumtion av berättande ännu mer sammanflätad än tidigare. Episoderna 1, 2 & 4 visades först på De Hallen, Haarlem (2010) och British Art Show 7 – In The Days of the Comet (2010–11). Man har senare även bjudit på alternativa föreställningar av serierna och/eller hans verk på ILLUMInations, 54th Venice Biennale (2011), ICA, London (2011), :Hypercolon:, SMART Project Space (2011) och The Nest, Cobra Museum, Amstelveen (2011-12).

Ourhouse, Episode: 1, 2 & 4 är gjorda på uppdrag av De Hallen Haarlem och British Art Show 7 – In The Days of the Comet, med stöd från The Netherlands Film Fund; the Fonds B.K.V.B; Matt’s Gallery, London, Galerie Diana Stigter, Amsterdam; MONITOR, Rome och ICA, London. Ourhouse, Episode 3: The Cure of Folly är gjord på uppdrag av SMART Project Space, Amsterdam, med stöd från The Netherlands Film Fund och The Fonds B.K.V.B. Ytterligare stöd från Eastside Projects, Birmingham; Matt’s Gallery, London; Galerie Diana Stigter, Amsterdam och MONITOR, Rome. :Ourhouse, Episodes: 1-4 är producerade av NOMAD (Michael Smythe and Piera Buckland), Nathaniel Mellors och Gwendoline Christie.