fbpx
Konstverk av svarta metalltrådar i grafiska former hänger från taket i konsthallen.

Thea Djordjadze

 - 

Thea Djordjadze arbetar platsspecifikt. Även om många av objekten är gjorda i hennes ateljé får verken sin slutgiltiga form i utställningsrummet; själva tillkomsten och anpassningen till rummet är avgörande för Djordjadzes arbete. Hon arbetar ofta in i det sista, ett sätt att hålla förhållandet mellan objekt och rum öppet så länge som möjligt. I hennes verk blir resultatet en form av ömsesidig omvandling, där konsten anpassar sig efter rummet och rummet efter konsten – en organism av ting och de avtryck tingen lämnar efter sig. En rörelse som leder till nästa.

Djordjadze skapar skulpturer, organismer och obestämbara landskap – spår och kratrar av modernismen, avtryck av något otidsenligt. Hennes skulpturer speglar både antika landskap från nomadkulturer och hörnpelarna för 1900-talets avantgardistiska arkitektur och konst. Till sina skulpturer och installationer använder Djordjadze sig av lera och gips som hon modellerar och ibland målar. Detta sammanför hon med material som kanvas, metall skumgummi, textilier, mattor, pigment, papier-maché och trä. De mjuka handgjorda objekten möter oavbrutet skarpa kanter av metall och trä i hennes skulpturer och installationer. I utställningen ingår även målningar, nyligen återupptäckta, som hon gjorde för nitton år sedan.

Djordjadze använder ”stödelement” i sina skulpturer; de ger stöd, blir bas för någonting annat, men för det mesta är de skulpturalt lika viktiga som det de är ämnade för. Stödelement blir skulptur och skulptur blir stödelement. De stöttar varandra, smälter samman och växer ihop. Men stödelementen skapar också en instabilitet, avlägsnas stödet rasar allt ihop, verken kan därför tyckas ömtåliga med en inbyggd skörhet, nästan som om det är meningen att de skall falla sönder i syfte att förändras med tiden och bli till något nytt.

Utställningen kommer gå vidare till Kunstverein Lingen Kunsthalle, Tyskland, och till Mudam Luxembourg. Där kommer utställningarna att likna varandra och bestå av samma verk – några läggs till och andra lyfts ut. Trots detta kommer varje utställning att vara unik och skilja sig från de andra och spegla Djordjadzes arbetsmetoder och hennes sätt att ta rummet i anspråk. Djordjadze kommer givetvis att arbeta platsspecifikt på varje utställningsplats och anpassa sina verk till den befintliga arkitekturen för att ge dem ny form och aura.

Thea Djordjadze (född 1971 i Tbilisi, Georgien) bor och arbetar i Berlin. Hon studerade vid Konstakademin i Tbilisi 1988-1993. På grund av inbördeskriget stängdes skolan 1993. Djordjadze lämnade Georgien och flyttade till Amsterdam för att studera vid Gerrit Rietveld Akademin. Ett år senare flyttade hon till Düsseldorf där hon studerade vid Statliga Konstakademin fram till 2001. Soloutställningar (i urval): The Common Guild, Glasgow (2011), westlondonprojects, London (2009-2010), Kunsthalle Basel (2009), the Kunstverein Nurnberg (2008). Grupputställningar (i urval): dOCUMENTA (13), Kassel (2012), Carré d’Art, Musée d’Art Contemporain, Nîmes (2011), Sculpture Centre, New York (2011), Hayward Gallery, London (2010), Centre Georges Pompidou, Paris (2010), Barbican, London (2008), the BB5 – 5th Berlin Biennial for Contemporary Art (2008), Venice Biennale (2003).