
Thea Djordjadze
10.11 2012 – 27.1 2013
I utställningen ”Our full” presenterades platsspecifika verk av Berlinbaserade konstnären Thea Djordjadze, vars konstnärskap präglas av en lyhördhet för rummets arkitektur. Även om många av objekten skapas i hennes ateljé får verken sin slutgiltiga form i utställningsrummet. Hon arbetar ofta in i det sista, ett sätt att hålla förhållandet mellan objekt och rum öppet så länge som möjligt. I hennes verk blir resultatet en form av ömsesidig omvandling, där konsten anpassar sig efter rummet och rummet efter konsten – en organism av ting och de avtryck tingen lämnar efter sig. En rörelse som leder till nästa.
Djordjadze skapar skulpturer, organismer och obestämbara landskap – spår och kratrar av modernismen, avtryck av något otidsenligt. Hennes skulpturer speglar både antika landskap från nomadkulturer och hörnpelarna för 1900-talets avantgardistiska arkitektur och konst. Till sina skulpturer och installationer använder Djordjadze sig av lera och gips som hon modellerar och ibland målar. Detta sammanför hon med material som kanvas, metall, skumgummi, textilier, mattor, pigment, papier-maché och trä. De mjuka handgjorda objekten möter oavbrutet skarpa kanter av metall och trä i hennes skulpturer och installationer. I utställningen på Konsthallen i Malmö ingick dessutom målningar, nyligen återupptäckta, som hon gjort nitton år tidigare.
Djordjadze använder ”stödelement” i sina skulpturer; de ger stöd, blir bas för någonting annat, men för det mesta är de skulpturalt lika viktiga som det de är ämnade för. Stödelement blir skulptur och skulptur blir stödelement. De stöttar varandra, smälter samman och växer ihop. Men stödelementen skapar också en instabilitet, avlägsnas stödet rasar allt ihop, verken kan därför tyckas ömtåliga med en inbyggd skörhet, nästan som om det är meningen att de skall falla sönder i syfte att förändras med tiden och bli till något nytt.
Efter presentationen på Malmö Konsthall gick utställningen vidare till Kunstverein Lingen Kunsthalle i Tyskland och Mudam Luxembourg. Utställningarna bestod till stor del av samma verk, men trots det fick varje presentation en unik form – i enlighet med Djordjadzes arbetsmetoder och sätt att ta rummet i anspråk. På varje plats anpassade hon verken efter den befintliga arkitekturen och gav dem en ny form och aura.
Thea Djordjadze (född 1971 i Tbilisi, Georgien) bor och arbetar i Berlin. Hon studerade vid Konstakademin i Tbilisi 1988-1993. På grund av inbördeskriget stängdes skolan 1993. Djordjadze lämnade Georgien och flyttade till Amsterdam för att studera vid Gerrit Rietveld Akademin. Ett år senare flyttade hon till Düsseldorf där hon studerade vid Statliga Konstakademin fram till 2001. Soloutställningar (i urval): The Common Guild, Glasgow (2011), westlondonprojects, London (2009-2010), Kunsthalle Basel (2009), the Kunstverein Nurnberg (2008). Grupputställningar (i urval): dOCUMENTA (13), Kassel (2012), Carré d’Art, Musée d’Art Contemporain, Nîmes (2011), Sculpture Centre, New York (2011), Hayward Gallery, London (2010), Centre Georges Pompidou, Paris (2010), Barbican, London (2008), the BB5 – 5th Berlin Biennial for Contemporary Art (2008), Venice Biennale (2003).





