Installationsvy av Peter Greenaways verk i ett mörkt utställningsrum, bestående av upplysta glaskuber och ljusinstallationer, där vatten faller som regn från ett takmonterat system över ett nedsänkt område. Två personer rör sig i rummet.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius

Peter Greenaway

16.9 2000 – 14.1 2001

Våren 2000 presenterade Malmö Konsthall utställningen Flyga över vatten – ett storskaligt och sinnligt projekt av den brittiske konstnären och filmregissören Peter Greenaway. Utställningen var en del av Kulturbro 2000 och sammanföll med Konsthallens 25-årsjubileum.

I Flyga över vatten tog Greenaway sig an myten om Ikaros – historiens första flygkatastrof – med både allvar och lekfullhet. Utställningen var en fortsättning på hans tidigare arbete på Fundació Joan Miró i Barcelona, där han började utforska denna urgamla berättelse om drömmar, hybris och fall. Här undersökte Greenaway varje aspekt av Ikaros flykt: från vilka fåglar som kan ha bidragit med fjädrar, till kvaliteten på vaxet som höll vingarna samman, till om det krävs en sprinter eller maratonlöpare för att kunna flyga – och till det ödesdigra ögonblicket när Ikaros störtar ner i havet.

Peter Greenaway, som är utbildad målare och konsthistoriker från Walthamstow College of Art i London, tog på 1960-talet steget från bildkonst till film. Genom hela sitt konstnärskap har han fortsatt att ställa grundläggande frågor om bildens natur och betraktandets konst.

Utställningen förändrade Malmö Konsthalls inre och yttre rum på ett genomgripande sätt. Genom visuella och fysiska installationer engagerades besökarnas alla sinnen i en totalupplevelse som bar Greenaways distinkta signum.

Installationsvy av Peter Greenaways verk, bestående av ett nedsänkt, kaklat rum sett uppifrån, med bänkar och bord arrangerade i rummet.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius
Installationsvy av Peter Greenaways verk i ett mörkt utställningsrum. Tre personer sitter i separata glaskuber i ett svagt upplyst utställningsrum. Bakom den mittersta personen syns ett par stora, vita vingar.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius
Installationsvy av Peter Greenaways verk i ett mörkt utställningsrum, bestående av upplysta glasmontrar och starka ljusinstallationer. I mitten av rummet står en större ljusinstallation.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius
Installationsvy av Peter Greenaways verk i ett mörkt utställningsrum, bestående av tomma transparenta glaskuber med rosa belysning. Glaskuberna speglar varandra och reflekterar ljus.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius
Installationsvy av Peter Greenaways verk. Tre badkar med röranslutningar är placerade i ett nedsänkt, kaklat rum, sett från ovan. I bakgrunden syns ett övre galleri med montrar och starka ljuskällor.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius
Ett konstverk i form av en stor rektangulär portal i glas står utanför entrén till Malmö Konsthall. Skulpturen reflekterar ljus och omgivning.
Peter Greenaway – Flyga över vatten. Malmö Konsthall, 2000. Foto: Jan Uvelius