fbpx
Skylten utanför konsthallen under Magdalena Abakanowicz utställning.
Skylten utanför konsthallen under Magdalena Abakanowicz utställning. Foto: Malmö Konsthall

Magdalena Abakanowicz

26.2 – 11.4 1977

Internationellt uppmärksammad polsk konstnär, som med sina monumentala textila skulpturer, Organic Structures, utmanade konsthallens arkitektur. Första gången hennes fiberkonst väckte uppmärksamhet var 1962 på Biennale Internationale de la Tapisserie i Lausanne och sedan dess har hon haft stor betydelse för den textila konstens utveckling mot fri konst.

I Malmö Konsthall gestaltade Magdalena Abakanowicz sin utställning på ett dramatiskt sätt. Glasfasaden mot Magistratsparken mörklades med svart papp och hennes stora textila rockar intog ljusschaktet tillsammans med en lång rad av sittande huvudlösa, urgröpta kroppar.

“Det här är kritik av den lilla överbefolkade halvön Europa, som jag tillhör och där jag också måste leva med det förflutna”

Magdalena Abakanowicz i Dagens Nyheter 1.3 1977.

I sina skulpturer stickade hon, knöt, och vävde samman naturmaterial, framför allt sisal. Från en stor kabelvinda rullades grova rep ut på konsthallens grangolv som symbol för den styrka, som skapas av samverkande element.

“I min barndom levde jag med skog, gräs, höga himlar långt bortom städerna”

Magdalena Abakanowicz i Dagens Nyheter 1.3 1977

Tre massiva installationer i tyg inne i utställningshallen.
Abakanowicz dramatiska skulpturer. Malmö Konsthall 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy

En svartklädd kvinna med en sjal runt halsen är igång och öppnar en trälåda. I bakgrunden syns många stora trälådor.
Abakanowicz packar upp inför utställning. Malmö konsthall 1977. Fotograf: Laszlo Bogardy
Utställningshallen med stora textila installationer och ett stort trähjul.
Monumentala installationer i hallen. Malmö Konsthall 1977. Fotograf: Malmö Konsthall