Ett ljust rum i en konsthall med ljusa väggar och trägolv. På väggarna hänger flera konstverk i olika storlek och former. I mitten av rummet står två skulpturer placerade på golvet.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Malmö Konsthall

Kunstmuseum Düsseldorf gästar Malmö Konsthall

30.8 – 2.11 1980

Hösten 1980 blev en historisk höjdpunkt för Malmö Konsthall när Kunstmuseum Düsseldorf presenterade den största samlingen av tysk 1900-talskonst som någonsin visats i Sverige. Utställningen omfattade 150 verk av några av modernismens mest inflytelserika konstnärer, däribland Emil Nolde, Max Ernst, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Yves Klein och Franz Marc.

Utställningen bjöd på en bred översikt av 1900-talets konstströmningar i Tyskland. Från det expressionistiska Die Brücke och Bauhaus-rörelsen till mellankrigstidens abstrakta och surrealistiska experiment. Efterkrigstidens konst representerades bland annat av den avantgardistiska gruppen ZERO, som strävade efter att omdefiniera konstens uttryck efter andra världskrigets förödelse.

En av utställningens mest uppmärksammade händelser inträffade när Wilhelm Lehmbrucks skulptur Badande (1914) råkade falla i golvet efter att en nyfiken besökare kommit för nära. ”Klarade två världskrig men störtade i Malmö”, konstaterade pressen med en blandning av dramatik och ironi.

Kunstmuseum Düsseldorfs besök i Malmö markerade inte bara en konsthistorisk händelse av rang utan förstärkte även de kulturella banden mellan Sverige och Västtyskland. Efter två månader i Malmö reste utställningen vidare till Stockholm för en fortsatt period på Liljevalchs Konsthall. Det var en utställning som erbjöd en enastående inblick i den tyska modernismens djup och bredd och som lämnade ett bestående intryck på sin svenska publik.

En skulptur står utställd i utställningshallen. Tre besökare står nära och undersöker den. I bakgrunden syns andra besökare och konstverk på väggarna.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
Två personer står sida vid sida framför en målning, som hänger på en vägg i en konsthall. En av personerna håller i ett papper bakom ryggen.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Malmö Konsthall
Tre personer installerar konstverk i en konsthall. En av personerna står framför en vägg och håller i en hammare. Intill personerna står två vagnar med arbetsredskap.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
En kvinna putsar på ett konstverk med en duk. Verket är monterat på väggen i en konsthall. Intill kvinnan står en vagn med arbetsredskap.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
En stor publik av vuxna och barn sitter samlade på stolar i en konsthall. I förgrunden sitter två barn och leker på golvet och en skulptur är placerad intill.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
Ett svartvitt foto av en stor publik som sitter i en konsthall och lyssnar till en man som står och talar vid ett podium. Hallen har ljust trägolv och vita väggar, där flera konstverk är placerade.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
En grupp män står och samtalar i en konsthall. Längs väggarna hänger flera konstverk, och i bakgrunden rör sig besökare. I förgrunden står en skulptur placerad på ett podium.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy
Tre konstverk i en konsthall med ljusa väggar och trägolv. På väggen hänger två monokroma verk i en rektangulär form. I förgrunden står en skulptur placerad på golvet bestående av tusentals små stavar som skjuter ut från en rund, pelarliknande form.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Malmö Konsthall
Ett ljust rum i en konsthall med ljusa väggar och trägolv. På väggarna hänger flera konstverk i olika storlek och former. I mitten av rummet ligger en platt rektangulär skulptur placerad på golvet.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Malmö Konsthall
En grupp män står och samtalar i en konsthall. Bakom männen hänger ett konstverk på väggen med geometrisk konst. I förgrunden syns en xylofon.
Kunstmuseum Düsseldorf. Malmö Konsthall, 1980. Foto: Laszlo Bogardy