
Utan titel, 2022
Speaking Volumes
13.9.2025–18.1.2026
Grupputställningen ”Speaking Volumes” lyfter sex unika konstnärskap från USA, Storbritannien och Sverige. Medverkande konstnärer är Nicole Storm, Monica Valentine, Alan Faulds, Mawuena Kattah, Mattias Johansson och David Cheung.
När något speaks volumes förmedlas ett budskap med kraft – utan att många ord behövs. Det som uttrycks går bortom det verbala språket. Upplevelsen blir rumslig – det kan vara en känsla, en stämning, en energi i rummet.
Till denna utställning har Malmö Konsthall bjudit in sex konstnärer med förmågan att skapa verk som talar bortom orden. Med sina distinkta visuella uttryck gestaltar de olika sätt att erfara världen. Genom att undvika strikta definitioner, förklaringar och kategoriseringar bjuder de istället in oss att omfamna mångfald, rörelse och nyansrikedom. Utställningen rymmer ett brett spektrum av drivkrafter och angelägenheter: kartläggning och världsskapande, upprepning av mönster och rörelser, experiment med färg och komposition. Verken i utställningen bär synliga spår av konstnärernas unika metoder och processer – de är levande uttryck för personliga tankar och reflektioner, samtidigt som de speglar den gemensamma erfarenheten av att vara människa.
Konstnärerna arbetar med en stor variation av material och tekniker; allt från keramik till installation, teckning till performance, måleri till vävning. I utställningen presenteras de inte var för sig, utan deras verk samspelar i rummet. En gemensam nämnare för konstnärerna är deras tillgång till supported studios – ateljékollektiv som möjliggör för konstnärer med normbrytande funktionalitet att utveckla sina unika kreativa praktiker och etablera sig som synliga och likvärdiga medskapare inom samtidskonsten. Malmö Konsthall har drivit arbetet för att en sådan verksamhet ska etableras i Skåne, och under hösten 2025 öppnade den nya ateljén i Malmö. Med utställningen ”Speaking Volumes” vill Malmö Konsthall utmana normen för hur vi definierar konstnärlig kvalitet och öppna upp för samtal om representation inom den samtida konsten.
Curator för utställningen är Lucy Smalley, Malmö Konsthall.
Medverkande konstnärer: Nicole Storm (Creative Growth, USA), Monica Valentine (Creative Growth, USA), Alan Faulds (Artlink, Storbritannien), Mawuena Kattah (Intoart, Storbritannien), Mattias Johansson (Inuti, Sverige) & David Cheung (Malmö, Sverige).
Ett särskilt tack riktas till konstnärernas ateljéer – Artlink (UK), Creative Growth (USA), Intoart (UK) och Inuti (SE). Utställningen genomförs med stöd från Region Skåne och Visit Skåne. Tack även till Sveriges ambassad i Washington, Ronneby kommun, Funktionsrätt Skåne och Trans Europe Halles. Till utställningen har konstnärerna skapat ett fanzine som kommer att finnas till salu i bokhandeln.
Aktuell information
Om konstnärerna
Monica Valentines huvudsakliga konstnärliga praktik består av färgskimrande, taktila skulpturer täckta av små pärlor och paljetter. Hon har jobbat med skulpturer av det här slaget under större delen av sitt liv, och processen att skapa är rytmisk, precis och omsorgsfull. Valentine har varit blind sedan födseln och bär protesögon. Hon när ett djupt intresse för färg och förhåller sig till olika kulörer genom sina andra sinnen. Valentine tycker mest om färgen röd och beskriver ofta sin förmåga att känna värmen från röda objekt och kylan från gröna objekt.
Monica Valentine är född 1955 i San Mateo, Kalifornien. Hon har medverkat i ett flertal utställningar, exempelvis på Shibuya Koen-dori Gallery i Tokyo, Nina Johnson Gallery i Miami och SFO Museum i San Francisco, samt visats på konstmässor i New York, Osaka och Tokyo. Valentine har jobbat på Creative Growth i Oakland, Kalifornien, sedan 2012.
För Nicole Storm är skapandeprocessen ett sätt att arkivera, dokumentera, bearbeta och kommunicera. Tidningspapper, kartong, brev, post – hon tecknar på allt möjligt hon kan hitta. Storm sitter sällan stilla när hon arbetar – hon rör sig runt i ateljén med sina papper, lägger till lager med färgglada detaljer och texturer, åker hissen upp och ner, deltar i samtal och drar sig undan i olika hörn. Under de senaste åren har Storm utvecklat en stark pedagogisk del av sin konstnärliga praktik genom att leda kreativa workshops för allmänheten.
Nicole Storm är född 1967 i Kalifornien. Hon har medverkat på många utställningar och konstmässor, exempelvis Frieze Art Fair, och hennes utställning på White Columns i New York 2021 blev omnämnd som en av årets bästa i New York Times. Storm har arbetat på Creative Growth i Oakland, Kalifornien, sedan 1995.
Alan Faulds kom in i konstvärlden genom samtida dans och uppträdde i olika föreställningar på Edinburgh Fringe Festival. Hans konstnärliga process kombinerar idag kontroll med spontanitet, vilket resulterar i verk fulla av uttrycksfulla rörelser. Tecknandet blir ofta en form av performance i sig själv. Hans intressen inkluderar kungafamiljen, mode, kändiskultur, natur, arkitektur, barockestetik, glamour och skräckfilmer. Hans grafiska verk är ofta svartvita med en komisk mörk underton, och utmärks av intrikata detaljer och mönster.
Alan Faulds är född 1983 och bor och arbetar i Midlothian, Skottland. Med över 20 års erfarenhet inom konsten fick Faulds 2016 uppdraget att skapa en offentlig väggteckning i Edinburgh. Sedan pandemin har han samarbetat konstnärligt med den brittiska modedesignern Julie Verhoeven. Faulds är en av de grundande medlemmarna i konstkollektivet KMA och står bakom dess namn – Kiss My Artist. KMA grundades 2015 och är en del av Artlink i Edinburgh, Storbritannien.
Mawuena Kattahs konstnärliga praktik bygger på ett omfattande personligt arkiv av familjefoton tagna i Ghana under de senaste två decennierna, och nyare studiobilder av familjen tagna i London. Hon låter figurer och mönster mötas i komplexa, livfulla kompositioner och tillför en egen stil och perspektiv i färgkombinationerna och de återkommande mönstren som finns i traditionella ghananska tyger. Genom fängslande installationer som samlar textilier, måleri och keramik för att skapa hemliknande miljöer, bjuder Kattah in sin publik att dela hennes mångfacetterade upplevelse av gemenskap och släktskap.
Mawuena Kattah är född 1975 och bor och arbetar i London, Storbritannien. Kattah har haft flertalet utställningar på etablerade konstgallerier och museer i Storbritannien, bland annat i grupputställningar på Laing Gallery (2022), i en turnerande utställning curerad av Yinka Shonibare (2019), Aston Hall (2018) och Whitechapel Gallery (2009), samt i en separatutställning på Tenderbooks (2016). Hennes verk har köpts in av institutioner som Victoria & Albert Museum och Arts Council Englands National Collection. Sedan 2007 är Kattah medlem i det Peckham-baserade kollektivet Intoart.
Mattias Johanssons omfattande konstnärliga praktik består främst av teckningar, målningar och keramik. När han började arbeta med konst för över 20 år sedan, kombinerade Johansson text och bild, och hans teckningar handlade ofta om kändisar, politiker och personer från hans vardag. Numera arbetar han främst med storskaligt abstrakt måleri där han med kraftfulla, svepande och repetitiva rörelser i olika färger täcker pappret eller duken. Hans arbetsprocess kan liknas vid en form av koreografi, där mönster och former upprepas och ytans fysiska gränser utmanas. Han har alltid med sig ett exemplar av Dagens Nyheter till ateljén och inspireras av samhällsfrågor, politik, film, TV och musik.
Mattias Johansson är född 1979 och bor och arbetar i Stockholm. Han har haft flertalet internationella utställningar i bland annat Japan, Australien och New York. I Sverige har han medverkat i utställningar på Kulturcentrum Ronneby konsthall och Kulturhuset i Stockholm. Han finns representerad i Ronneby kommuns samling och och Trinkhall Museum i Belgien. Johansson har jobbat som konstnär på Inuti i Stockholm sedan 2003.
David Cheung har en bakgrund inom speldesign och världsskapande, vilket starkt påverkar hans sätt att se på omvärlden och hur den fungerar. Under de senaste åren har Cheung främst arbetat med detaljrika och minutiöst utförda teckningar på papper, där han hämtar inspiration från fantasivärldar, städer och djurriket. Hans konstnärliga uttryck syftar till att skapa starka känslomässiga upplevelser med en glimt av humor, samtidigt som han introducerar betraktaren för nya unika miljöer. Cheung tror på vikten av att låta konsten tala för sig själv och vill att betraktaren ska fångas av konstverken för att hitta egna meningar i hans teckningar.
David Cheung är född 1983 i Slagelse, Danmark, och bor och är verksam i Malmö. Han har tidigare haft utställningar på Hässleholms Kulturhus, A-konst Galleri, Galleri Ur och senast på Inuti Galleri i Stockholm 2024. Cheung är medlem i Studio Syd (arbetstitel) i Malmö, ett nytt studiokollektiv etablerat av Malmö Konsthall 2025.

”Grosse KRAKEN”, 2023

“Självporträtt på trä 2”, 2019

Utan titel, 2005
Foto: Maria Johansson

Utan titel, 2023

Bläckpenna på papper