fbpx
Tre delvis abstraherade porträtt av konstnären Leif Holmstrands ansikte bemålat i lysande färger.
Leif Holmstrand, “Holy Helpers”, 2018.

Leif Holmstrand – Termiternas liv: Slutet

3.2 – 28.4 2024

Malmö Konsthall inleder våren med en stor utställning av Malmökonstnären Leif Holmstrand. I sin konst kombinerar Holmstrand traditionellt handarbete med en fascination för skräckfilm och burlesk populärkultur. I verken, som refererar både till hans egen familjehistoria, psykisk ohälsa, transidentitet, drag- och gaykultur, ger han i storskaliga skulpturer och performance en visuell form åt det kaotiska. Utställningen samlar ett stort antal verk och inkluderar även Holmstrands konstnärliga referensbibliotek med verk av konstnärer som inspirerat honom. 

Den queera kroppen och en upplösning av genus

Tråden är den röda tråden i Leif Holmstrands omfattande konstnärskap. Han virkar och stickar objekt, överdrag och dräkter och virar in objekt och kroppar i linor, garn och rep.  Hans arbeten kännetecknas ofta av en grotesk och instängd kroppslighet med ett mörkt förhållande till sexualitet och omvärld. Centrala teman är den queera kroppen och en genusupplösning där han utmanar kroppens kulturella och biologiska gränser. Materialet står i centrum – textilierna, de svarta soppåsarna och barnvagnarna. Gränserna mellan material, skulptur och performance är flytande, många skulpturer börjar eller avslutas i performanceverk.

Inspirerad av stöld & termiter

”Termiternas liv: Slutet” utgör avslutningen på ett större konstprojekt och utställningen kommer att kantas av flera performance, program och tillställningar. Titeln kommer från den belgiske författaren Maurice Maeterlincks bok ”La Vie des Termites” (Termiternas liv, 1926). Innehållet i boken visade sig vara en stöld från den sydafrikanske poeten och naturforskaren Eugène Marais. Stölden, en författares besatthet av ett material och termiternas livsform – varken mänsklig eller djurisk, både individuell och kollektiv – fascinerar Holmstrand, vars virkningar kan föra tankarna till termitbyggen. I utställningen ser vi skulpturer och konstverk som jämför termiternas kollektiva skapande och individuella särdrag med mänskliga förhållanden.

Collage, skulpturer och teckningar

Utställningen samlar stora collage, skulpturer, dräkter och teckningar som bottnar i personliga berättelser. Den genomgående tematiken är det rituella, våldet, förvandlingen, det kroppsliga som brister och den queera kroppen bortom alla normer, men också en djupt inkännande förståelse för människans villkor. Många verkserier är nya, bland dem ”Family Flight” där Holmstrand virkat ihop sängar och fåtöljer från sina döda föräldrars hem och ”Cephalopods and Other Creatures” där Holmstrand tecknat över boksidor i “Termiternas liv”. Verkserien ”How an Insect Society is Organized” består av tolv stora, handvävda vepor med text som belyser Holmstrands parallella roll som författare. Under utställningen möter publiken Holmstrand i flera olika roller – eller snarare i den enda, sammansatta rollen; som konstnär, författare, konstsamlare, performer, musiker och curator.

Inkluderar sin konstsamling i utställningen

Leif Holmstrand visar vid sidan av egna arbeten upp delar av sin konstsamling och presenterar även inlånade verk från relevanta konstnärskap som ett personligt, visuellt referensbibliotek. Den japanska samtidskonsten, som karakteriseras av hantverksskicklighet och en oräddhet för att blanda former, material och uttryck, är en viktig del av samlingen. Övriga konstnärer som visas i utställningen är Hans Bellmer, Leigh Bowery, Chim–Pom, Nan Embäck, Oscar Guermouche, Majd Abdel Hamid, Lisa Jeannin, Lunga Kama, Sachiko Kazama, Lawrence Lemaoana, Anna-Maria Neumüller, OLTA, Pyuupiru, Meraj Sharifi, Lieko Shiga, Lotta Smed, Fredrik Strid, Per Wizén, Sakiko Yamaoka och Jonas Örtemark.

Om utställningens gästartister
Malmö Konsthalls intervjufilm med konstnären

Leif Holmstrand, född 1972 och bosatt i Malmö, är författare, konstnär och musiker. Han debuterade 2002 med diktsamlingen “Stekelgång”, samma år som har utexaminerades från Konsthögskolan i Malmö. Efter det har han gett ut ett fyrtiotal litterära verk, senast ”Kartritartornet” (2023). Under Malmö Konsthalls utställning släpps också Holmstrands stora diktbok ”Community” som han arbetat med under 25 år, denna gång på det egna förlaget Pa-Parant.

Bland tidigare soloutställningar kan nämnas ”Ur djupet” på Marabouparken i Stockholm (2021) och bland performance ”Going Like Elsie” på Kiyosumi Teien, Tokyo, Japan (2019) och ”Nonsense Translation” på Zarya Center for Contemporary Art, Vladivostok, Ryssland (2018). Hösten 2023 är han aktuell med utställningen ”Termiternas liv: Början” på Galleri Thomas Wallner. I egenskap av curator har han bland annat sammanställt utställningen “Translation Theme Park (Japanese Contemporary Art)” som visades på Galleri 21 och Galleri Ping-Pong i Malmö (2014). 

Leif Holmstrands hemsida

En del av utställningen är tillägnad konstnärer som inspirerat Leif Holmstrand; samarbetspartners, idoler och referenskonstnärskap. Här kan du läsa mer om de övriga konstnärerna i utställningen

Onsdag 28.2: Filmvisning: Dokumentären ”Pyuupiru 2001–2008”. Läs mer här.

Onsdag 20.3: Författarsamtal med Leif Holmstrand & bokreleaser. Läs mer här.

Söndag 28.4: Livesänd performance med Leif Holmstrand och det japanska konstnärskollektivet OLTA. Läs mer här.



Porträtt av konstnären Leif Holmstrand draperad i textilier mjukt pudrad i rosa och gula nyanser.
Leif Holmstrand, 2018. Foto: Arash Arfazadeh.
Skulptur av fåtölj med diverse mjuka textila föremål invirkat i garn och tråd likt en stor abstrakt kukong.
Leif Holmstrand, “Family Flight (Compact version)”, 2023.
Ett öppet uppslag i en bok med illustrationer i svart över textsidorna.
Leif Holmstrands teckningar i Maurice Maeterlincks “Termiternas liv”, 2023.
Foto av en långsmal och lurvig textil skulptur av konstnären Leif Holmstrand.
Leif Holmstrand, “Compilation Carcass or Fake Non-Animal Oviduct”, 2023.