Viljan att finnas II – konsten som bro mellan dåtid och nutid
Viljan att finnas II – konsten som bro mellan dåtid och nutid
klockan –
Möt konstnärerna Runo Lagomarsino, Elisabeth Moritz, Stacey de Voe och Simon Ferner i ett samtal om konstens förmåga att bygga broar över tid. Samtalet kretsar kring hur konsten kan lyfta fram det förflutna i nuet och skapa ett rum av samtidighet där både aktuella frågor och historiens arv kan ta gestalt, diskuteras och bearbetas. Samtalet modereras av konstvetaren, skribenten och kulturredaktören Paulina Sokolow. “Viljan att finnas” är en mini-samtalsserie i anslutning till Lenke Rothman-utställningen på Malmö Konsthall.
Detta är det andra samtalet i miniserien och fokuserar på konst. Samtalet tar avstamp i Lenke Rothmans konstnärliga skapande, som kan liknas vid ett reparationsarbete eller en minnesbearbetning där hon stygn för stygn försöker reparera världen. Hon sammanfogar det förflutna med nuet i en process där tid, material och minnen utgör livets tyg. “Viljan att finnas” är titeln på ett verk av Rothman från 1977 som finns med i utställningen på Malmö Konsthall.
Medverkande
Runo Lagomarsino (född 1977, Lund) är konstnär som bor och arbetar i Malmö. Genom precisa och poetiska förskjutningar skapar Lagomarsino friktioner mellan språk, materialitet och historieskrivning. Med sina installationer, skulpturer, teckningar och filmer framställer han andra sätt att se på historiska, politiska och kulturella maktförhållanden. Han lyfter fram spår och brott från det förflutna och de invecklade banden mellan historien och vår samtid. Lagomarsino har bland annat ställt ut på Moderna Museet i Stockholm, LACMA i Los Angeles, Solomon R. Guggenheim Museum i New York, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid, M HKA i Antwerpen och Dallas Museum of Art i Texas. Lagomarsino är curator för utställningen “Lenke Rothman – Liv som tyg” tillsammans med Rebecka Katz Thor och Mats Stjernstedt.
Stacey de Voe (född 1988, New York) är en konstnär som bor och arbetar i Malmö. I sin praktik använder hon platsspecifika angreppssätt och arkiv för att undersöka bredare frågor om historicitet, arbetspolitik, kollektiva minnen, motstånd och vänskap genom installation, ljud, video, performance, text och textil. Hon har presenterat projekt och utställningar på Skånes Konstförening, Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Oslo Biennalen, Celsius Projects, BAK – basis voor actuele kunst, Khartoum Contemporary Art Center, Kunstnernes Hus och Galleri Konstepidemin.
Simon Ferner (född 1986, Märsta) är konstnär utbildad på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och bosatt i Malmö. Han driver sedan 2020 projektet Arkiv S som kartlägger rasistiskt våld i Sverige med fokus på 1990-talet. Ferner har bland annat ställt ut på Lunds konsthall, Vallentuna Kulturhus och i Malmö med projektet Antirasistiskt Monument. Han är årets mottagare av Sven och Ellida Hjorts utställningsstipendium och kommer i februari 2025 ha sin första separatutställning i Malmö på Skånes konstförening.
Elisabeth Moritz (född 1956, Lund) är konstnär utbildad på konstakademin i Paris, som bor och arbetar i Malmö. Hon arbetar sedan flera år med ett projekt där hon undersöker sin tyska familjehistoria med frågor kring identitet, ärvda minnen och individ/samhälle. Hon ställer ut både i Sverige och internationellt, närmast kommande utställning är på Havremagasinet i Boden.
Information
Vad: Samtal
När: Onsdag 13 november klockan 18–19
Var: C-salen
Fri entré, ingen anmälan krävs
Det första samtalet i serien, “Viljan att finnas I”, den 9 oktober fokuserar på litteratur. Medverkande är författarna Andrzej Tichý, Gabriel Itkes-Sznap och Taliah Pollack i ett samtal med författaren och moderatorn Gabriella Håkansson.