Världar i tryck – sju serietecknare från Malmö
29.11 – 17.12 2023
För 25 år sedan myntades begreppet ”seriestaden Malmö” och utvecklingen av seriekonsten tog fart. Malmö Konsthall hyllar seriekonstens 25-års jubileum med utställningen ”Världar i tryck – serietecknare från Malmö”, curaterad av Gunnar Krantz, i Verkstan. Medverkande konstnärer är Amalia Alvarez, Oskar Aspman, Lisa Ewald, Saskia Gullstrand, Allan Haverholm, Mats Källblad och Steve Nyberg.
I år är det 25 år sedan Malmö för första gången kallades “seriestaden”. Startskottet var en utställning på det studentdrivna Forumgalleriet som då låg i den byggnad som även Malmö Konsthall förfogade över en period under namnet Annexet, vid nuvarande köpcentret Triangeln. Utställningen ”Avtryck av verkligheten – ny kultur från Malmö och Lund” samlade en ny generation tecknare, graffitikonstnärer och fanzinemakare som arbetade utanför den etablerade konst- och litteraturvärlden. ”Avtryck av verkligheten” skapade grunden för den i dag livaktiga seriescenen i Malmö.
Malmös bidrag till seriekulturen
I Malmö finns i dag starkt lysande konstnärskap, framgångsrika förlag, kvalitativa utbildningar och internationell forskning. Det finns möjlighet till en obruten utbildningsgång i seriernas teori och praktik – från Kulturskolan till forskarutbildning vid Malmö universitet. Det har resulterat i flera generationer serietecknare som radikalt kommit att förändra seriekulturen och skapat en ny syn på vad tecknade serier kan vara. Det gäller inte bara det stora bidraget av självbiografiska, politiska, feministiska och normkritiska serier, utan även vilka frågeställningar och former serietecknandet kan anta.
Normkritik & risografi
För dagens serietecknare är det snarare regel än undantag att ha utbildat sig i Malmö, vilket också gäller för konstnärerna i denna utställning. Medverkande konstnärer är Amalia Alvarez, Oskar Aspman, Lisa Ewald, Saskia Gullstrand, Allan Haverholm, Mats Källblad och Steve Nyberg. Gemensamt för konstnärerna är, förutom deras tydliga förankring i Malmö, att de på olika sätt problematiserat de normer och konventioner som vanligen gäller för tecknade serier. Ett annat tema i utställningen är trycktekniken – risografi – som pekar mot de tecknade seriernas balansgång mellan att vara konst och massmedium och vars påtagliga fysiska materialitet även adresserar frågor kring digitalisering.
Utställningen curateras av Gunnar Krantz, serietecknare och konstnärlig professor i visuell kommunikation & teckning vid Malmö universitet. I egenskap av serietecknare, redaktör och kritiker har Krantz bidragit till att introducera samtida serier för den svenska publiken.
Information
Utställningen visas i Verkstan
Vernissage 29.11 klockan 18
De tecknade seriernas intåg på konstinstitutionerna skedde på 1960-talet, mycket tack vare uppmärksamheten kring den amerikanska konstnären Roy Lichtensteins serieinspirerade popkonst. I Sverige fick serieteckningen sitt publika genomslag som konstform med utställningen ”Amerikansk popkonst. 106 former av kärlek och förtvivlan” på Moderna Museet 1964.
Malmö Konsthalls första utställning med tecknade serier var Lena Svedberg 1975. År 1986 medverkade serieskaparen Joakim Pirinen i utställningen ”Metápolis” och 1991 visades vandringsutställningen ”Seriekopplingar”. Den följdes av utställningen ”Everything must have a name” av konstnären David Shrigley 2007 och Ad Reinhardts politiska skämtteckningar och satiriska serier 2015.