fbpx
Läskautomat med bild på en Coca Colaflaska står i konsthallens mellanrum.

Leopold Kessler

 - 

Leopold Kessler arbetar med det offentliga rummet, eller för att vara mer exakt gränsen mellan det offentliga och det privata. Han griper in i stadens infrastruktur och ser hur människor agerar i olika sociala rum. Ibland reparerar han trasiga klockor, beskär ett träd eller målar om en skylt så som en god medborgare skulle göra. Andra gånger gör han det motsatta genom att släcka gatlyktor, åstadkomma kulhål i gatuskyltar eller ställa tillbaka klockor. Dessa aktioner, ’’blue-collar’’ works, beskrivs som hans kroppsarbetarverk och dokumenteras och presenteras som videor eller fotografier.

Leopold Kessler föddes 1976 i München, Tyskland. Bosatt och verksam i Wien, Österrike.

Några av Kesslers offentliga ingrepp är mycket synliga, som när han höjer trycket på fontäners vattenstrålar, så de sprutar utanför fontänbassängen. Andra, som Perforation (2007) och Invented tradition (2008), är nästan osynliga i stadsrummet. Dessa minimalistiska verk och tilltag, t.ex. kulhål gjorda med hemgjorda tänger i gatuskyltar eller en putsad sko på en gammal ”bortglömd” offentlig staty, framstår som något som kunde ha hänt över tid som ett resultat av slumpmässig förändring.

På Malmö Konsthall visar Leopold Kessler både ett urval av sina videor (inklusive fyra ”blue collar”-videor), skulpturer, fotografier och detaljer som använts för olika aktioner mellan 2005 och 2008. Hans nya verk Neighbours är filmat på gränsen mellan Slovakiska republiken och Österrike. Kameran panorerar över bostadskvarter och ett typiskt socialistiskt men också globalt stadslandskap, zoomar in och fortsätter över fält tills den når ett barockpalats, där flera balklädda par dansar vals. Kessler kommenterar ofta rum och gränser i sina verk, inte som direkt politiska uttalanden men som subtila kommentarer om social förändring och/eller stagnation.

Även ett par installationer placeras i offentliga rum i Malmö. I Triangelns köpcentrum ställs Kesslers flera meter långa skoputsarmaskin, med möjlighet för upptill 20 personer att få sina skor putsade samtidigt. Att putsa skor på gatan eller i hotellobbyer associeras vanligtvis med social status, men Kessler kombinerar servicen med en social aktivitet, som kan förena människor från alla samhällsklasser kring skoputsning. Servicen är naturligtvis gratis.

Verket Soda machines a and b består av två läskedrycksmaskiner, en i Malmö Konsthall och den andra i Lunds Konsthall. Trollerimaskinerna binder samman de båda utställningsrummen, som byggdes med 18 års mellanrum av arkitekten Klas Anshelm, och skapar en lekfull interaktion mellan de två institutionerna. När den törstige besökaren betalar och förväntar sig en läsk i Malmö, kommer den ut ur maskinen i Lund – och vice versa!

Verkens intentioner är ofta kamouflerade och svårtydbara och deras lekfullhet använder och kommenterar ofta social interaktion och idén om service i det offentliga och det privata rummet. Verken baseras på Land Art-traditionen men framstår mer som en form av minimalistisk stadskonst, där spår av aktioner och konstnärens närvaro lämnats kvar i stadsbilden och det är detta som utgör verken.