Claes Oldenburg

 - 

Utställningen redovisade skulpturprojekt i stort format, från tidigt 60-tal fram till samtiden. vi kunde följa hans idéer via skisser, teckningar, modeller fram till storskalig skulptur. Sedan 1976 har Oldenburg samarbetat med sin hustru Coosje van Bruggen i sina storskaliga projekt. Med teckningens hjälp når Oldenburg bortom den traditionella skulpturens gränser och lyfter fram de formella och poetiska möjligheter som ligger dolda i den synliga världens vardagsföremål. Storleken på föremålen förändras, de växer och reducerar sin omgivning till mikrokosmos. Nya tolknings- och associationsmöjligheter uppstår. De flesta av Oldenburgs monument existerar som idéer, skisser och teckningar.

Med ett ökat intresse för att se dem utförda började Oldenburg att göra modeller av de tänkta monumenten. Den första modellen som tillverkades var Dörrhandtag med lås. Kolossalmonumentet för Skeppsholmen och Kastellholmen, Stockholm, 1966-1967.

Den första modell som förverkligades var Läppstift (uppåtgående) på larvfötter från 1969. En grupp studenter vid Yale University hade bett honom att göra ett monument till Den andra Amerikanska Revolutionen. I monumentet förenar Oldenburg det erotiska med det krigiska.

1989 var ca 25 monument utförda både i Europa och USA: en murslev, ett basebollträ, biljardklot, ett parasoll en knapp, en tandborste…Claes Oldenburg föddes i Stockholm 1929 och kom som barn till USA. Mellan åren 1952 1954 studerade han konst vid The Art Institute of Chicago. 1956 flyttade han till New York.

I början av 1960-talet var Oldenburg en av skaparna av den amerikanska pop-konsten, vars bildmässiga utgångspunkter var reklamens bilder, serietidningarna, Tv:n, filmen och konsumtionssamhällets vanor.

I samband med utställningen ”The Store” 1961 då Oldenburg hyrde en butikslokal på Lower East Side i New York för att ställa ut sina verk sade han: ”Jag är för en konst som är politisk-erotisk-mystisk, som gör något annat än sitter på sitt arsle i ett museum.”