- Detta evenemang har redan ägt rum.
Black (Counter)Gravity: En epilog till FLIGHT
Black (Counter)Gravity: En epilog till FLIGHT
klockan –
Vad händer när vi ser närmare på vår historia och dess mörkaste vrår? Utställningen FLIGHT (med Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa) är en utställning som brottas med historien; dess begränsningar och friheter. Utställningens sista programkväll bjuder på en lyssningssession i regi av konstnären Santiago Mostyn, ett samtal mellan Jonelle Twum, Nina Cramer & Tawanda Appiah och en filmvisning av Kudzanai Chiurais film We Live in Silence. Kvällen avslutas med mer musik och ett firande av FLIGHT.
I denna epilog till utställningen möts vi inuti det omstridda arkivet. Inspirerade av Tina Campts essä i utställningskatalogen för FLIGHT, Black (Counter)Gravity: A Soliloquy on Flight, försöker vi rubba glömskans tillstånd genom att lyfta svarta motberättelser till ytan. I den här processen erkänner vi de spänningar som växer när vi åberopar historien. Obehaget av att möta de döda, och samtidigt potentialen som följer med en målmedveten uppgrävning. Vi föreslår ett kollektivt ansvar för att hantera det våld som följer med det förflutna. Black (Counter)Gravity: En epilog till FLIGHT erbjuder en spekulativ plats för den mångfald av kunskap och effekter som arkivet har och erbjuder oss..
Programmet börjar med en lyssningssession i regi av konstnären Santiago Mostyn, som väljer och presenterar vinyler och inspelningar från The Library of Things We Forgot to Remember och andra arkiv. Efter det följer ett samtal med titeln On Archival Experiments med Jonelle Twum, Nina Cramer och Tawanda Appiah. Därefter kommer vi att se Kudzanai Chiurais film We Live in Silence: Chapters 1-7 (2017). Kvällen avslutas med mer musik och ett firande av FLIGHT. Restaurang SMAK är öppen hela kvällen.
Programmet är kurerat och organiserat av Tawanda Appiah och Jonelle Twum.
Program:
18.00–18.10: Introduktion av Tawanda Appiah, Jonelle Twum & Mats Stjernstedt
18.10–18.40: Lyssningssession med Santiago Mostyn
18.40–19.30: On Archival Experiments; ett samtal mellan Jonelle Twum, konstnär och grundare av Black Archives Sweden, och konsthistoriker Nina Cramer. Samtalet modereras av Tawanda Appiah.
Paus
19.45 till 20.50: Filmvisning: We Live in Silence: Chapters 1-7 (2017) av Kudzanai Chiurai
20.50: Avslutande lyssningssession med Santiago Mostyn. Utställningshallen stänger.
22.00: Kvällen avslutas
Information
Vad: Programkväll
När: Ons 5.4 kl 18–22
Var: Utställningshallen
Drop in, fri entré
Jonelle Twum är filmare, researcher och kulturproducent, som i sitt arbete ofta utforskar frågor om villkoren kring synlighet/osynlighet, minnen och historieskildringar utifrån ett svart feministiskt perspektiv. Jonelle är även grundare och konstnärlig ledare av Black Archives Sweden.
Santiago Mostyn (f. 1981, San Francisco) är en konstnär vars praktik fokuserar på narrativa förvecklingar i jakten på nya förståelser av begreppet plats; både i kulturell och psykisk bemärkelse. Mostyn har länge varit intresserad av samspelet mellan musik, berättelser och det förkroppsligade jaget, med verk som manifesterar sig som filmer, utställningar och curatoriella projekt.
Nina Cramer är doktorand vid Köpenhamns universitets institution för konst- och kulturstudier. Hennes forskning undersöker samtida konstnärliga praktiker och diskurser från den afrikanska diasporan i Danmark utifrån ramar från Black Studies och queer feministisk konsthistoria. Hennes doktorandprojekt är en del av forskningsnätverket The Art of Nordic Colonialism som samlar forskare, curatorer och konstnärer som arbetar med konst och visuell kultur relaterade till nordiska koloniala projekt i Karibien, Västafrika, Indien, Grönland, Island och Sápmi. Sedan 2017 har hon varit medlem i det dekoloniala feministiska kollektivet Marronage som använder en mängd strategier för att kritisera de pågående effekterna av dansk kolonialism.
Tawanda Appiah är en zimbabwisk curator, författare och forskare baserad i Malmö, Sverige. Hans forskningscentrerade praktik går ofta tillbaka till historien för att förstå den samtida miljön. Han är tillträdande curator på Skånes konstförening och en del av Njelele Art Station, och har tidigare varit curator för Education & Public Programming vid National Gallery of Zimbabwe.
Kuidzanai Chiurais film utgår ifrån den mauretanska filmskaparen Med Hondos kritikerrosade drama Soleil Ô (1967), och reagerar på det koloniala tankesätt som är inkapslat i följande rad från filmen:
”It’s crucial to be able to select individuals capable of speaking as we do, capable of thinking as we do, capable of retaining, of absorbing, yes absorbing words as we do and above all giving them the same meaning, and so there’ll soon be millions of white-washed blacks, white-washed and economically enslaved.”
I We Live in Silence dissekerar Chiurai filmen genom liknelser och återskapar scener genom att koppla ihop dem med scener från sina tidigare videoverk (Iyeza and Moyo) Han iscensätter spekulativa fiktioner och framtider som avvisar föreställningen om att afrikanska migranter ska tänka, tala och förstå deras kolonisatörers språk.