- Detta evenemang har redan ägt rum.
Artist talk och poesi: Minnesarkiv som konstnärlig praktik
Artist talk och poesi: Minnesarkiv som konstnärlig praktik
klockan –
Poeten Felicia Mulinari och curatorn Tawanda Appiah möts i ett samtal om minnesarkiv som konstnärlig praktik. Samtalet tar avstamp i konstnären Kudzanai Chiurais verk The Library of Things We Forgot to Remember i Malmö Konsthalls pågående utställning FLIGHT och Mulinaris verk Glömskans arkiv som sätts upp på Konsthallen senare i vår. Glömskans arkiv har premiär på Malmö Konsthall den 5 maj.
Innan samtalet läser poeten Felicia Mulinari ur Glömskans arkiv, en diktsvit som hon i dialog med sociala rörelser skrivit i samarbete med författaren Athena Farrokhzad. Efter läsningen följer ett samtal om minnesarkiv som konstnärlig praktik hos den zimbabwiske konstnären Kudzanai Chiurai och Mulinari. Konstnärskap som på olika sätt utmanar villkoren för historieberättande och som genom sina verk möjliggör ett kollektivt minnesarbete. Samtalet tar utgångspunkt i Chiurais idéer om ett glömskans bibliotek och Mulinaris Glömskans arkiv – två verk där tidslinjer tecknas mellan händelser som rör motstånd, sorg och rasistiskt våld.
Scenkonstföreställningen Glömskans arkiv har premiär på Malmö Konsthall den 5 maj. Sammanlagt ges sju föreställningar. Föreställningen är producerad av Amfi.
Vi är glömskans arkiv. Vi arkiverar glömska
Felicia Mulinari & Athena Farrokhzad, Glömskans Arkiv
Glömskan är tunn och tung, som dimma.
Vi sorterar den i olika mappar. En mapp kallar vi levande. För den andra har vi inget namn.
Vi riktar oss till alla som vill vända samhället ut och in.
Vi är glömskans arkiv.
Vi har levt och vi vill leva.
Vad: Artist talk & poesi
När: Sön 12.3 kl 15–16
Var: C-salen
Språk: Engelska. Läsning av diktsvit på svenska.
Ingen anmälan krävs, fri entré
Samarr. Amfi
Felicia Mulinari är poet och arbetar med att sätta ord på det som inte ges plats i det offentliga. Hon skriver om om kollektiv, omsorg, förlorade kamper och segrar vi inte längre minns. Hon debuterade 2018 som dramatiker med pjäsen Labyrint på Malmö Stadsteater. Hennes första diktsamling, Det som inte kan utplånas, utkom under februari 2019 på Albert Bonniers förlag och är en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och våld. En stridsskrift där ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, där mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp. I dialog med sociala rörelser har hon i samarbete med Athena Farrokhzad skrivit en diktsvit med ambitionen att skildra några av de händelser och erfarenheter av rasistiskt våld och antirasistiskt motstånd och kamp.
Tawanda Appiah är en zimbabwisk oberoende curator och författare baserad i Malmö, Sverige. Han är aktuell som curator för FLIGHT, med verk av Frida Orupabo, Kudzanai Chiurai och Eric Magassa, som visas på Malmö konsthall fram till den 9 april. Appiah har varit curator för flera utställningar, program och interventioner, bland annat utställningen GIBCA Extended – Comforting the machine i Göteborg 2021. I sin forskningscentrerade praktik använder han sig ofta av historien för att förstå den samtida miljön. Appiah sitter bland annat i styrelsen för Paletten Art Journal. Appiah utnämndes nyligen till Skånes konstförenings curator 2023–2025. Där kommer han att fördjupa och expandera sitt mångfacetterade arbete präglat av omsorg och kritiskt tänkande. Hans första utställning på Skånes konstförening öppnar i samband med Gallerihelgen i slutet av september.