fbpx
Utställningen “Torrlägg Öresund” samlar 14 konstnärer från båda sidor av Öresundsbron.
Utställningen “Torrlägg Öresund” samlar 14 konstnärer från båda sidor av Öresundsbron. Grafisk form: Daniel Christensen

Torrlägg Öresund 

8.2–4.5 2025

Utställningen ”Torrlägg Öresund” samlar fjorton konstnärer från båda sidor av Öresund som alla är verksamma i regionen. Utställningen undersöker regionen som en plats för sociokulturella, ekologiska, teknologiska, ekonomiska och politiska sammanflätningar. Med lokala och regionala berättelser som utgångspunkt undersöks större globala rörelser och processer – migration, klimatförändringar, ekonomisk utveckling – för att blottlägga sambandet mellan fakta och fiktion, utveckling och förfall, jaget och världen.

Undersöker samhällsomvandlingar

Utställningen presenterar en kritisk syn på välfärdsstatens infrastruktur och den greenwashing som använts av kommersiella aktörer för att verkställa vinstdrivna projekt. Många av konstverken belyser olika kretslopp av utbyte och utforskar de förhoppningar och misslyckanden som omger massiva samhällsomvandlingar, och gräver i de allt grumligare relationerna mellan det offentliga och det privata, det förflutna och nutiden, konstruktion och förstörelse. 

Socialhistoriskt perspektiv

Gemensamt för konstnärerna är att de undersöker hur våra samhällsstrukturer påverkar mänskligt arbete, mänskliga kroppar och våra levda liv. Flera av konstnärerna arbetar utifrån ett socialhistoriskt perspektiv och undersöker olika rörelser och berättelser i regionen, ofta mot en bakgrund av klimatförändringar och privatisering. Många av verken bottnar i verkliga berättelser om regionens omvandling och historia, berättelser som regionen har omfamnat, exploaterat eller avvisat. Genom konstnärlig bearbetning öppnas berättelserna upp för nya tolkningar av arbete, ekologi, migration och klass.

Torrlägg Öresund!

År 1953 kom den skånska industrimannen Ruben Rausing med ett ambitiöst förslag: torrlägg Öresund och för samman Malmö och Köpenhamn för att skapa ny plats för utveckling. I stället för att enbart se Rausings uttalande som ett uttryck för kapitalistisk begärs- och tillväxtlogik har utställningens curator Post Brothers valt att omfamna absurditeten i uttalandet och se det som en konstnärlig provokation för att ompröva idéer om landsgränser och utveckling. Post Brothers är inspirerad av forskaren och arkitekten Jesper Meijlings text ”All That Is Fluid Becomes Solid: Lecture on Landscape and Economy” (2000), där Meijling ser en koppling mellan Rausings dröm om att omdirigera Öresunds vattenflöde och det logistiska tänkande som präglar hans företag Tetra Pak, vars verksamhet går ut på att förpacka flytande livsmedel. 

Gränslandets möjligheter

Malmö har en stark och livaktig scen för samtida konst. ”Torrlägg Öresund” lyfter blicken över sundet, och utforskar regionens ursprung och riktning, samt kopplingen mellan Malmö och Köpenhamn. Vilka möjligheter finns i det mellanrum som detta gränsland utgör? Och vilka olika material, trauman och verkligheter döljer sig på havsbotten? Utställningen anför en absurd men kritisk pessimism för att inspirera till nya reflektioner, med utgångspunkt i Rausings paradoxala idé som både en överdrift av utvecklingsretorik och ett djärvt omtänkande av regionen. Tanken på att torrlägga Öresund är att tömma det på sitt bagage och blottlägga dess mörka djup, visa vad som har gått förlorat och frambringa nya drömmar för regionens framtid. 

Utställningen görs med stöd från Polska institutet och Statens kunstfond

Aktuell information

Vernissage 7.2 klockan 19

Medverkande konstnärer:

Hannibal Andersen, Kalle Brolin, Kåre Frang, Sebastian Hedevang & Andreas Rønholt Schmidt, Henriette Heise, Silas Inoue, Hanni Kamaly, Dag Kewenter, Aleksandra Kucharska, Ina Nian, Jessica Olausson, Vibe Overgaard, Matilda Tjäder.

Curator:
Post Brothers

Som en del av utställningsprogrammet visas Asta Lynges och Matilda Tjäders film ”The Strait Trilogy” (2020-23) på biograf Panora den 4 mars klockan 18.

Porträtt av curatorn Matthew Post. Han bär en vit keps med den röda texten "Anarchive", en gul kortärmad mönstrad skjorta och tjocka svarta glasögonbågar.
Post Brothers är curator för utställningen “Torrlägg Öresund!”
Ett konstverk av Ina Nian – tunga metallkedjor ligger i ett akvarium med vatten.
Ina Nian
”Black Noise #4”, 2021–pågående
Havsvatten, stål, järn, glas, ljudinstallation 
Foto: Lena Bergendahl 
Ett konstverk av Hanni Kamaly – en spindellik metalstruktur står på fyra höga och smala ben.
Hanni Kamaly
”GEORGE CAMERBACH”, 2022 
Stål
Foto: Accelerator, Stockholm
Ett konstverk av Silas Inoue bestående av vad som liknar en gigantisk mask i brons med små ben.
Silas Inoue
”Conditioner”, 2024
Brons 
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen
Ett konstverk av Kåre Frang – ett barnpussel skapat i stor skala står lutat mot en vägg.
Kåre Frang 
”Landscapes of Doubt”, 2022
Oljefärg och gesso på björkplywood, häftstift, metallklamrar
Foto: Kåre Frang
Ett konstverk av Dag Kewenter – en spade med fyra handtag men bara en skopa.
Dag Kewenter
”410757864530 DEAD LANDLORDS”, 2021
Lackerad aluminium, trä
Foto: Dag Kewenter
Ett konstverk av Andreas Ronholt Schmidt & Sebastian Hedevang – en slags inramad låda med kaffefyllda slangar.
Sebastian Hedevang & Andreas Rønholt Schmidt
Utan titel (del av ”Sludge Cake”-serien), 2021
Skröjbränd lera, PVC-slang, kaffe, akrylfärg, MDF, spackel
Foto: Konstnärerna
Ett konstverk av Jessica Olausson bestående av prefabricerade flodbariärrer i metal och vad som liknar canvas.
Jessica Olausson
”A Room Used to Gather”, 2025
Skåp, översvämningsbarriärer, elektroniskt votivljusställ, artificiell aska, 32 08’59.96″ N, 110 50’09.03″W  
Foto: David Stjernholm
Ett konstverk av Vibe Overgaard bestående av maskinliknande segment gjorda i keramik.
Vibe Overgaard
”Industrion Mainframe”, 2024
Keramik, trä, tråd 
Med tillstånd från konstnären och Matteo Cantarella, Köpenhamn
Aleksandra Kucharska
Utan titel, 2023
Kolpenna och blyerts på akvarellpapper
Foto: Johan Sundell
En film av Kalla Brolin – två separata bilder som överlappar – en rygg med en tatuerad stadssiluett till vänster – till höger industriskorsten och rökpuffar.
Kalle Brolin
”I Am Come Again”, 2022
Videoinstallation
Ett konstverk av Henriette Heisse bestående av en film från insidan av en servettkartong.
Henriette Heise
”Tissue Technology”, 2024.
Stillbild från film
Hannibal Andersen
”The Abstract Expression of Privatization (Six Colour Marks)”, 2022–25
Platsspecifik installation