fbpx
Utställningen “Torrlägg Öresund” samlar 14 konstnärer från båda sidor av Öresundsbron.
Utställningen “Torrlägg Öresund” samlar 14 konstnärer från båda sidor av Öresundsbron. Grafisk form: Daniel Christensen

Torrlägg Öresund 

8.2–4.5 2025

“Torrlägg Öresund” samlar konstnärer från båda sidor av bron och undersöker regionen som en plats för sociokulturella, ekologiska, teknologiska, ekonomiska och politiska sammanflätningar på både lokal och global nivå. Centralt är ett kritiskt förhållningssätt till infrastruktur, skapandet av sammankopplade system och ”broar” som möjliggör utbyten över rum och överföring av information mellan olika områden. 

År 1953 kom den skånska industrimannen Ruben Rausing med ett till synes absurt förslag: att man skulle torrlägga Öresund och därmed skapa nytt utrymme för Malmö och Köpenhamn att expandera och mötas i mitten. Som grundare av det svenska företaget Tetra Pak, som tillverkar och utvecklar förpackningslösningar, såg Rausing havsbotten i detta gränsland som en plats för utveckling, med nya jordbruks- och urbaniseringsprojekt och bygga broar över tidigare skiljelinjer. Denna idé av Rausing har varit utgångspunkten för utställningens curator Post Brothers och gett utställningen dess titel. 

Utställningen utforskar förhoppningarna om och misslyckandena i den massiva samhällsomvandlingen och gräver i relationerna mellan det offentliga och privata, de inre och yttre världarna samt mellan bilder, abstraktioner och den levda verkligheten. Den undersöker också hur mänskligt arbete påverkar och förändrar våra omgivningar, och vilken inverkan detta i sin tur har på våra identiteter och relationer.

Utställningen görs med stöd från Polska institutet och Statens kunstfond.

Aktuell information

Vernissage 7.2 2025

Medverkande konstnärer

Hannibal Andersen, Kalle Brolin, Kåre Frang, Sebastian Hedevang & Andreas Rønholt Schmidt, Henriette Heise, Silas Inoue, Hanni Kamaly, Dag Kewenter, Aleksandra Kucharska, Ina Nian, Jessica Olausson, Vibe Overgaard, Matilda Tjäder.

Porträtt av curatorn Matthew Post. Han bär en vit keps med den röda texten "Anarchive", en gul kortärmad mönstrad skjorta och tjocka svarta glasögonbågar.
Post Brothers är curator för utställningen “Torrlägg Öresund!”
Ett konstverk av Ina Nian – tunga metallkedjor ligger i ett akvarium med vatten.
Ina Nian
“Black Noise #4”, 2021–pågående
Havsvatten, stål, järn, glas, ljudinstallation 
Foto: Lena Bergendahl 
Ett konstverk av Hanni Kamaly – en spindellik metalstruktur står på fyra höga och smala ben.
Hanni Kamaly
“GEORGE CAMERBACH”, 2022 
Stål
Foto: Accelerator, Stockholm
Ett konstverk av Silas Inoue bestående av vad som liknar en gigantisk mask i brons med små ben.
Silas Inoue
“Conditioner”, 2024
Brons 
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen
Ett konstverk av Kåre Frang – ett barnpussel skapat i stor skala står lutat mot en vägg.
Kåre Frang 
“Landscapes of Doubt”, 2022
Oljefärg och gesso på björkplywood, häftstift, metallklamrar
Foto: Kåre Frang
Ett konstverk av Dag Kewenter – en spade med fyra handtag men bara en skopa.
Dag Kewenter
“410757864530 DEAD LANDLORDS”, 2021
Lackerad aluminium, trä
Foto: Dag Kewenter
Ett konstverk av Andreas Ronholt Schmidt & Sebastian Hedevang – en slags inramad låda med kaffefyllda slangar.
Sebastian Hedevang & Andreas Rønholt Schmidt
Utan titel (del av “Sludge Cake”-serien), 2021
Skröjbränd lera, PVC-slang, kaffe, akrylfärg, MDF, spackel
Foto: Konstnärerna
Ett konstverk av Jessica Olausson bestående av prefabricerade flodbariärrer i metal och vad som liknar canvas.
Jessica Olausson
“A Room Used to Gather”, 2025
Skåp, översvämningsbarriärer, elektroniskt votivljusställ, artificiell aska, 32 08’59.96″ N, 110 50’09.03″W  
Foto: David Stjernholm
Ett konstverk av Vibe Overgaard bestående av maskinliknande segment gjorda i keramik.
Vibe Overgaard
“Industrion Mainframe”, 2024
Keramik, trä, tråd 
Med tillstånd från konstnären och Matteo Cantarella, Köpenhamn
Aleksandra Kucharska
Utan titel, 2023
Kolpenna och blyerts på akvarellpapper
Foto: Johan Sundell
En film av Kalla Brolin – två separata bilder som överlappar – en rygg med en tatuerad stadssiluett till vänster – till höger industriskorsten och rökpuffar.
Kalle Brolin
“I Am Come Again”, 2022
Videoinstallation
Ett konstverk av Henriette Heisse bestående av en film från insidan av en servettkartong.
Henriette Heise
“Tissue Technology”, 2024.
Stillbild från film
Hannibal Andersen
“The Abstract Expression of Privatization (Six Colour Marks)”, 2022–25
Platsspecifik installation