fbpx
Installationsbild av lastpallar och diabildsskärmar inne i konsthallen.

Territories – Utopins fronter och grundläggande fakta om land

 - 

Territories samlar arkitekter och konstnärer i en utställning om politik, arkitektur och geografi. Som titeln på utställningen antyder, ”territorier”, presenteras en rad projekt som handlar om hur områden ockuperas, kontrolleras och försvaras. Utställningens kärna handlar inte om hur vi använder mark eller arkitektur för kulturella syften: för odling eller bostäder. Istället undersöks det strategiska nyttjandet av arkitektur och landskapsplanering i en tid av kris och konflikt.

Territories sätt att tänka på landområden och mark ger oss därmed insikt i de politiska, ekonomiska och militära strategier som ligger bakom de händelser som dagligen bildar rubriker i våra dagstidningar. På Malmö Konsthall bildar fotografi, video, kartografi och modeller en kritisk presentation av relationen mellan makt och rum.

Territories undersöker således det strategiskt skapade landskapet. En viktig del av utställningen baseras på arkitektduon Eyal Weizmans och Rafi Segals undersökningar av israelisk arkitektur på Västbanken. Israels och Palestinas territorier fungerar idag närmast som ett våldsamt laboratorium för en ny typ av ”territorial krigföring” – vi ser ett krig som inte utkämpas enbart med vapen och stridsvagnar utan även genom det faktiska skapandet eller förstörandet av landskap, inklusive bostäder och infrastruktur. Eyal Weizmans och Rafi Segals projekt var ursprungligen beställt av Israels arkitektförbund för UIAs (Union Internationale Des Architectes) världskongress i Berlin 2002, men ställdes av politiska skäl hastigt in av samma organisation.

Den tyska tidskriften/gruppen An Architektur diskuterar ”Kriget mot terrorismen” och Guantanamo Bay på Cuba där USA i egenskap av sitt inmutade landområde tillåter sig rätten att laborera med mänskliga rättigheter och den juridiska aspekten av territorier. Den amerikanske konstnären Sean Snyder har i sitt bidrag till utställningen undersökt USA’s militärbaser runtom i världen. I inte mindre än 93 länder existerar ett Amerika i miniatyr, strategiskt placerade i ett världsomspännande nätverk. Den danske konstnären Joachim Koester och amerikanen Matthew Buckingham har skapat ett projekt om den ständigt aktuella fristaden Christiania där de undersöker grunden för utopiska platser som små öar där samhället kan fulländas. I videoverket ”Sandra of the Tuliphouse or How to Live in a Free State” reflekterar den fiktiva karaktären Sandra över olika föreställningar om den omstridda stadsdelen i Köpenhamn. Drömmar och önskningar om möjligheten till en bättre värld förmedlas genom bilder, anekdoter och fakta.

Utställningen Territories känner inga fysiska gränser och dess relevans går att finna överallt, i det lokala såväl som det globala. Vita medelklassförorter i Sverige och Malmö bildar till exempel små territoriala ”öar” i förhållande till andra geografiska områden med en nästintill uteslutande invandrad befolkning, och mitt inne i våra städer byggs det så kallade ”gated communities”. Hela tiden skapas nya regioner och territorier som inte längre äger respekt för det traditionella sättet att uppfatta gränsdragningar. Ekonomi, lag, politik och ideologi blir allt viktigare faktorer när dessa nya kartor över vår värld börjar skissas fram.

Territories är en tvärvetenskaplig utställning där arkitekter och konstnärer tillsammans fokuserar på ämnesområden som, i takt med att tiden går, blir allt mer angelägna. Projektet granskar och ifrågasätter det rådande tillståndet på olika platser i en värld som inte längre kan förstås som en enhet sammanfogad av separata och oberoende delar.

Territories är sammanställd av Anselm Franke med Eyal Weizman, Rafi Segal och Stefano Boeri. Utställningen är producerad av Malmö Konsthall i samarbete med KW Institute for Contemporary Art i Berlin.

Konstnärerna bakom utställningen

An Architektur
An Architektur är en tidskrift vars ämne är produktionen och användandet av vår byggda miljö. An Architekturs arbetsmetod är ingripande; varje nummer förenar tidigare skilda aspekter och ifrågasätter villkoren för rumsliga ordningar, de undersöker nya definitioner baserat på analys av specifika arkitektoniska situationer. An Architektur försöker finna valmöjligheter och alternativ. ”Den sociala uppdelningen, kulturens kapitalisering, den etniska segrationen, den eviga övervakningen och privatiseringen av det offentliga rummet har ökat genom neo-liberalismens omstrukturering av staden och kräver därför en verksamhet som är rumsligt kritisk.”

Amir Balaban (Israel 1964) Bosatt i Jerusalem och New York
Amir Balaban är utbildad inom fotografi på Bezalel Academy of Art i Jerusalem. Han är chef för Jerusalem Bird Observatory (JBO) – Israels första officiella urbana naturvårdsområde – som han grundade 1994 tillsammans med Gidon Perlman som en reaktion på planerna att exploatera ett av Jerusalems viktigaste fågelområden. Balaban arbetar som naturlivs- och videofotograf specialiserad på fältstudier. Sedan 1998 har han producerat en rad radio- och tv-program om Israels djur- och naturliv.

Sharon Balaban (Israel 1971) Bosatt i New York
Sharon Balaban är utbildad på Bezalel Academy of Arts and Design i Jerusalem. Balaban tog sin magisterexamen i fri konst på Hunter College i New York och tilldelades ett stipendium för sina konstnärliga prestationer från The America-Israel Cultural Foundation. Bland separatuställningar finns: Rosenfeld Gallery, Tel Aviv, Herzliya Museum of Art, och Haifa Museum of Art, Israel. Sharon Balaban deltog också i Video Zone, 1:a Internationella Videokonstbiennalen i Israel, samt i Metropolis på Art Chicago.

Yael Bartana (Afula, Israel 1970) Bosatt i Amsterdam och Israel
Yael Bartana fick sin utbildning på Bezalel Academy of Arts and Design i Jerusalem och hade därefter ett tvåårigt vistelsestipendium på Rijksakademie Van Beeldende Kunsten i Amsterdam. 1996 tilldelades hon ”The Samuel Prize” för video-ljudinstallationen Ant-Bulb, Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem. Hon har nyligen ställt ut separat på P.S.1 Contemporary Arts Center, New York, samt i Holland och Belgien. Bland grupputställningar hon deltagit i kan nämnas Manifesta 4, European Biennial of Contemporary Art i Frankfurt am Main och 4:e Gwangjubiennalen i Korea. Hennes filmer har visats på filmfestivaler runtom i världen, inklusive Paris och Hong Kong.

Daniel Bauer (New York 1969) Bosatt i Tel Aviv
Daniel Bauer studerade fotografi på Bezalel Academy of Arts and Design i Jerusalem samt Historia och Statsvetenskap på Hebrew University i Jerusalem. Han har bland annat deltagit i: Metamorphosis: Works by Young Israeli Artists, Israel Museum, Jerusalem, 2003; Borderline Disorder, Israels utställning på den 8:e Arkitekturbiennalen, Venedig, 2002; Bezalel Academy of Arts and Design, Art Department Gallery, 2001; The Israeli Project: Building and Architecture in Israel 1948-1973, Tel Aviv Museum, 2000; Pallazzo della Pappesse (Center for Contemporary Art), Siena, 2000; och Art Focus, International Biennial of Contemporary Art, Jerusalem, 1999.

Mike Bode & Staffan Schmidt (Sverige 1964 & 1959) Bosatta i Tranås och Malmö
Mike Bode och Staffan Schmidt började arbeta tillsammans 1999. Deras löpande arbete Spatial Expectations är en serie fortgående samarbetsprojekt baserade på visuella och teoretiska granskningar av den byggda miljön samt undersökningar av dess konsekvenser på och i relation till det sociala rummet. Bland senare utställningar finns: Nasarssuaq/Nuuk, Fundamentalisms of the New Order, Charlottenborg, Köpenhamn, 2002; Kanebo Factory Housing, Akioshidai International Artists Village, Japan 2002 with Takuji Kogo; Omfördelning av överskott / Addos semesterhem, Göteborgs Konsthall, 2003; Boogie Woogie Wonderland, Yamaguchi Prefectuary Office, Japan 2003; 10th Biennale de l’Image en Mouvement, Saint-Gervais Genève, 2003; Landskrona ut och in, The Bourgeois Show, Dunkers Kulturhus, Helsingborg, 2003.

Stefano Boeri (Milano, 1956) Bosatt i Milano
Stefano Boeri mottog sin doktorsexamen i Venedig 1989. Boeri är arkitekt och undervisar i Urban Design på Universitetet i Venedig. Han har en gästprofessur på Berlage Institute i Rotterdam och skriver regelbundet för kulturdelen i “Il Sole 24 Ore“, den största affärstidningen i Italien. Boeri valdes att representera Italien i utställningen New Trends of Architecture in Europe and Japan (Tokyo, Porto, Rotterdam, 2002). Hans forskning kretsar kring problem knutna till representationen av det samtida urbana tillståndet. Han är en av grundarna av Multiplicity – en forskningsbyrå som behandlar det urbana tillståndet.

Benny Brunner
Benny Brunner är en israelisk-holländsk filmare som sedan 1986 bor i Amsterdam. Innan han blev filmregissör studerade han på fakulteten för film och tv på universitetet i Tel-Aviv. Brunner har skrivit, regisserat och producerat internationella dokumentärfilmer sedan mitten av åttiotalet, han är känd för ett flertal historiska och politiska dokumentärer. Brunner har arbetat i Mellanöstern, Europa, Sydafrika, och USA.

Matthew Buckingham (Nevada, USA 1963) Bosatt i New York
Matthew Buckingham mottog sin MFA-examen från Bard College 1997. Bland hans separatutställningar finns: Subcutaneous, the Charles H. Scott Gallery, Vancouver (2003), och Statens Museum for Kunst, Köpenhamn (2001). Han deltog i utställningen Greater New York, P.S.1 Contemporary Art Center i New York (2000); och The American Century, Whitney Museum of American Art i New York (1999). Hans filmer har visats på Arnolfini i England, Danska filminstitutet i Köpenhamn, Museum of Modern Art i New York samt på flera internationella filmfestivaler. Han har varit DAAD-stipendiat, varit på Freund Fellowships och är extern handledare på Malmö Konsthögskola.

Oliver Croy, Bosatt i Berlin
Oliver Croy är utexaminerad från University of Applied Arts i Wien. 1993 hittade han 387 stycken modellbyggnader i en krims-kramsaffär i Wien, det var början på projektet Sondermodelle, som består av ett flertal utställningar, föreläsningar och en bok (Hatje Cantz förlag 2001). Just nu arbetar Croy med filmtrilogin Counter-Communities. Bland tidigare utställningar kan nämnas Three fireplaces and two bathtubs på MAK-Schindlerhouse, Los Angeles, och The built, the unbuilt and the unbuildable på Overgaden, Köpenhamn, båda 2004.

Zvi Efrat (Israel 1959) Bosatt i Tel Aviv
Zvi Efrat är arkitekt, historiker och arkitekturkritiker. Han är rektor på School of Architecture, Bezalel Academy of Arts and Design i Jerusalem, partner i arkitektbyrån Efrat-Kowalsky Architects, samt redaktör för Studio Art Magazine i Tel Aviv. Han var utställningskommissarie för Borderline Disorder, den israeliska utställningen på den 8:e Arkitekturbiennalen, Venedig 2002. I sitt forskningsprojekt The Israeli Project: Building and Architecture 1948-1973 undersöker han det fysiska skapandet av den israeliska staten på 50- och 60-talen. Projektet visades som en utställning på Tel Aviv Museum of Art 2000-1 och har kommit att utgöra grundval och referensmaterial för den akademiska, professionella och allmänna diskursen gällande lokala förvecklingar inom territorial och regional landskapsplanering, stadsplanering samt för allmänt och privat byggande.

Oliver Elser, Bosatt i Wien
Oliver Elser arbetar som arkitekturkritiker. Han skriver recensioner för Der Standard och Frankfurter Allgemeine Zeitung. Bland hans projekt finns SONDERMODELLE, 387 Houses of Peter Fritz, Insurance Clerk from Vienna (med konstnären Oliver Croy), restmodern.de (med fotografen Andreas Muhs) och C-TOR (med konstnären Lotte Lyon).

Grenzgeografien
I Augusti 2003 bildades den israelisk-palestinsk-tyska projektgruppen Grenzgeografien i Jerusalem, detta följdes av ett fortgående program med internationella workshops och seminarier för israeliska, palestinska och tyska arkitekturstuderande och arkitekter. Projektet undersöker geografier på kollisionskurs i Jerusalem och Berlin, det fokuserar på kopplingen mellan verkliga och tänkta landskap som enar och separerar åtskilda urbana verkligheter, och avslöjar deras spatiala och arkitektoniska förbindelser. Grenzgeografien stöds av ett internationellt nätverk, däribland återfinns: International Peace and Cooperation Centre IPCC (östra Jerusalem), Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem och University of Arts i Berlin.

Nadav Harel (Haifa 1970) Bosatt i Tel Aviv
Nadav Harel är filmare baserad i Tel Aviv. Han är utbildad inom film på School of Visual Arts i New York. Harel har som regissör/klippare/filmmakare deltagit i flera prisbelönta filmer, bland andra: Children of the Revolution (Israel, 1997), som dokumenterar användandet av sagor och omen på Israels politiska arena; Area K (Gazaremsan, 2000), om krigets inverkan på fiskbestånd och fiskare i Gaza; Ecstasy, attack of the happy people (2003), som dokumenterar den blomstrande ecstasy-festkulturen mitt i mellanösterns blodsspillan.

Marine Hugonnier (Paris 1969) Bosatt i London
Marine Hugonnier är en internationellt verksam konstnär. Hon har den senaste tiden bland annat haft separatutställning på Chisenhale Gallery i London. Hon deltog i Dreams and Conflicts: The dictatorship of the Viewer, Venedigbiennalen 2003; Spiritus, Magasin 3 i Stockholm; och Traversées på Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Hennes film Ariana undersöker förhållandet mellan landskap och historia. Verket utforskar idéer om utopi och motstånd och ifrågasätter västerländska idéer om utsiktspunkter och panoraman.

Nir Kafri (Israel 1973) Bosatt i Tel-Aviv
Nir Kafri arbetar som fotograf för den israeliska dagstidningen Haaretz och för olika utländska skrifter.

Martin Krenn (Wien 1970) Bosatt i Wien
Martin Krenn är konstnär utbildad på University of Applied Art i Wien. I sina verk undersöker och diskuterar Krenn sociopolitiska ämnen. Han använder sig av olika media som till exempel fotografi, video och internet för att utveckla projekt som realiseras i utställningar, på webben och i det offentliga rummet. Under senare år har han haft en omfattande utställningsverksamhet runtom i Europa.

Joachim Koester (Köpenhamn 1964) Bosatt och verksam i New York och Stockholm
Joachim Koester har under de senaste tio åren deltagit i flera nationella och internationella utställningar, bl.a. Documenta X i Kassel; P.S. 1 Center of Contemporary Art, New York; Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris; Johannesburgbiennalen, Sydafrika; och Gwangjubiennalen, Sydkorea. Han arbetar också tillsammans med Matthew Buckingham.

Armin Linke (Milano 1966) Bosatt i Milano
Armin Linke är tysk fotograf, bosatt i Milano. Han arbetar med ett fortgående arkiv för mänsklig aktivitet och varierande naturliga, och av människor skapade, landskap. Han söker att dokumentera scener, där gränsen mellan fiktion och dokumentation blir suddig eller osynlig. Separatutställningar i urval: Armin Linke, Palazzo Santa Margherita, Galleria Civica, Modena; Muro temporaneo, Studio Massimo De Carlo, Milano; Mahakumbhmela, Galleria Marabini, Bologna; Instant Book, Deitch Projects, New York 1996. Grupputställningar i urval: 25:e São Paulobiennalen, 2002; Side Effects, Triennale di Milano, 2002; Bienale de Valencia, 2001; Venedigbiennalen, 7th International Architecture Exhibition, 2000; Voilà, Le monde dans la tête, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 2000; Cities on the Move, Helsingfors, Bangkok, Humlebaek, London, New York, Bordeaux, 1998/1999; och Berlin Biennale, 1998.

Milutin Labudovic (Jugoslavien 1970) Bosatt i Belgrad
Milutin Labudovic arbetar som fotograf.

Eva Meyer, Bosatt i Berlin och Bryssel
Eva Meyer är skribent och filmskapare, som bor i Berlin och Bryssel. Bland hennes böcker märks: Zählen und Erzählen. Für eine Semiotik des Weiblichen (1983), Architexturen (1986), Autobiographie der Schrift (1989), Faltsache (1996), Glückliche Hochzeiten (1999), From now on I shall be several (2003). Hennes filmer (med Eran Schaerf) inkluderar: Documentary Credit (1998) och Europe From Afar (2001). Hennes radiopjäser (med Eran Schaerf) inkluderar Unmöglichkeiten neu gemischt.

Multiplicity i samarbete med The Berlage Institute, Rotterdam
Multiplicity är en forskningsbyrå för stadens villkor. Gruppen ligger bakom USE – Uncertain States of Europe, en undersökande installation, som involverar ett stort nätverk av europeiska forskare. USE-installationen ägde rum i Bordeaux, Bryssel, Tokyo (2001), Perth och Milano (2002). På Documenta XI (2002) i Kassel visade Multiplicity Solid Sea, en installation som har som mål att upptäcka Medelhavets nya, oförutsägbara natur (även utställd i Wien, Rotterdam och Paris). Multiplicitys forskning om Border-Device(s) presenterades på Dreams and Conflicts: The dictatorship of the Viewer, Venedigbiennalen 2003.

Alexander Odermatt (Schweiz) Bosatt i Schweiz och Berlin
Alexander Odermatt undersöker sociala och politiska ämnen, han använder sig av EU och dess konflikter gällande icke-relaterade länder, så kallade ”tredje-stater”. Odermatt har nyligen ställt ut på Museum of Art, Luzern och Galery Billing Bild, Baar

Ed Osborn
(Helsingfors 1964) Bosatt i Oakland och Berlin
Ed Osborn är en konstnär som främst arbetar med ljud i olika former: installationer, skulptur, radio, video, performance och i offentliga projekt. Osborn har ställt ut, uppträtt och föreläst runtom i världen. Han har bland annat tilldelats DAAD- stipendium i Berlin samt Guggenheim Fellowship.

Jan Ralske
(Texas, USA 1959)
Jan Ralske studerade på Rhode Island School of Design och Wilhelm Pieck University i Rostock. Han har arbetat som fotojournalist för Berlins taz och som frilansare för Deutsche Welle TV, sedan 1995 arbetar han för MA.JA.DE Filmproduktion. Jan Ralske har regisserat flera kortfilmer, bland andra Der Partisan (1993) och Vergangen, Vergessen, Vorueber (1994). Han utexaminerades från German Film & Television Academy (dffb) med filmen Not A Love Song/False Moves (1997). Sedan dess har han gjort Badolato: Hoffen auf ein Wunder (2001).

Sharon Rotbard (Tel Aviv 1959) Bosatt i Tel Aviv
Sharon Rotbard är arkitekt, förläggare och teoretiker, som studerat i Paris och haft praktik i Tel Aviv. Han undervisar i arkitektur på universitetet i Tel Aviv och är redaktör för Architectures – en serie publikationer på Babel Publishers om arkitektur och andra facklitterära ämnen. Hans text om Homa Umigdal publicerades i A Civilian Occupation: The Politics of Israeli Architecture (utgiven av Weizman/ Segal). Homa Umigdal (Wall and Tower) var en prototyp som utgjorde grund för byggandet av gränsbosättningar i mandatmakten Palestina under 1930- och 1940-talen. Rotbard har publicerat många artiklar och avhandlingar om arkitektur och närliggande ämnen i olika internationella tidskrifter

Ines Schaber & Jörg Stollmann, Bosatta i Berlin respektive Zürich
Ines Schaber är konstnär och Jörg Stollman är arkitekt (för närvarande undervisar han på ETH Zürich). Sedan deras studier på Princeton University 1999 arbetar dom tillsammans på projektet Reservoirs. On Movers and Shapers (Schaber/Stollmann) och Celebration (Schaber) är två resulterande projekt från dessa undersökningar. Fusionen av dessa två projekt _ Perimeter Wandering – kommer att publiceras i AD magazine i sommar.

Eran Schaerf (Tel-Aviv 1962) Bosatt i Berlin och Bryssel
Eran Schaerf är tysk konstnär av israelisk härkomst, bosatt i Berlin och Bryssel. Han väckte internationell uppmärksamhet genom sitt deltagande i Documenta 9 i Kassel och Aperto i Venedig 1993. Hans verk växer fram i mellanrummen av installation, radiopjäs och film. Bland hans publikationer återfinns Folding Public Plans (1994), Re-enactment (1996) Listener’s Voice (1999) och Blue Key i Journal for Demographic Design (2003).

Rafi Segal (Tel Aviv 1967) Bosatt i New York
Rafi Segal startade sin egen arkitektfirma år 2000 efter att ha arbetat med Palmach History Museum, byggt i Tel Aviv, tillsammans med Zvi Hecker. Han tilldelades Unga Konstnärers Pris (1996) och senare Unga Arkitekters Pris (2001) av Israel Association of United Architects. Rafi undervisade vid fakulteten för arkitektur och stadsplanering på Technion, Haifa, där han nyligen fullgjorde sin magisterexamen i arkitektur. Han är redaktör för A Civilian Occupation: The Politics of Israeli Architecture tillsammans med Eyal Weizman, som han också arbetar med i olika projekt, utställningar och publikationer.

Sean Snyder (USA 1972) Bosatt i Berlin
Sean Snyder fick sin utbildning på universitetet i Boston. Bland hans senare utställningar kan nämnas GPS: Global Positioning System, Palais de Tokyo, Paris; Living Inside the Grid, New Museum, New York; Pause på 4:e Gwangjubiennalen, Sydkorea, Manifesta 2 i Luxemburg samt Berlinbiennalen. Centrala ämnen i Snyders installationer är stadsmiljön, det offentliga rummet och den moderna världens arkitektoniska struktur.

Eyal Weizman (Haifa 1970) Bosatt i Tel Aviv och London
Eyal Weizman är arkitekt. Efter examen vid Archictectural Association (AA) i London arbetade han tillsammans med Zvi Hecker i Berlin. Han har nu egen firma tillsammans med Rafi Segal. Bland deras projekt återfinns ombyggnaden av Ashdod Museum of Art samt utställningen och publikationen A Civilian Occupation: The Politics of Israeli Architecture. Weizman har för människorättsorganisationen B’tselem lett forskning samt gjort ett projekt för att kartlägga kränkningar av mänskliga rättigheter genom arkitektur och landskapsplanering på Västbanken. Han har utvecklat projektet The Politics of Verticality till en doktorsavhandling, en bok, och en film. Hans tidigare böcker är Yellow Rhythms (010 Publishers Rotterdam) och Random Walk (AASF London).