Installation bestående av en stor presenning uppspänd i taket och hänger ned i konsthallens ljusschakt.
Installation av Magdalena Abakanowicz. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy

Malmoe

20.3 – 3.5 1981

Malmö Konsthall inbjöd sexton konstnärer från nio olika länder att under några höstdagar 1980 besöka Malmö och Skåne. Intrycken från deras upplevelser skulle sedan gestaltas i en utställning. Förutom rundvandringar i Malmö gjorde man en resa via Brösarps backar till Kivik, Stenshuvud och sedan vidare till Kåseberga, där det blev långa samtal vid Ales stenar. Havet och det gamla kulturlandskapet inspirerade och gav spår i utställningen.

Förmodligen med inspiration från Kungagraven i Kivik byggde Nikolaus Lang en boplats vid Limhamns soptipp och levde under några dagar stenåldersliv med cykel. Konstruktionen med sten, skräp, vidjor och nylonduk flyttades in i konsthallen. John Melin, konsthallens grafiske formgivare, följde ingående processen, när Nikolaus Lang minutiöst lade ut och staplade egenhändigt huggna flintredskap i olika formationer.

Jerzy Kalina och hans Vikingabuss-Långbuss. I samband med vernissagen inbjöds publiken att följa med på en annorlunda guidad sightseeingtur runt om i Malmö. Den polske konstnären hade tapetserat hela bussen med dagstidningar utom förarens vind- och sidoruta. Liksom vi genom media blir styrda av den information som lämnas, blev publiken helt hänvisad till guidens beskrivningar. Resan med den tapetserade bussen, som slutade i en biltvätt, blev säkerligen ett oförglömligt minne för de flesta av resenärerna.

Magdalena Abakanowicz gestaltade sina intryck från hamnen, kusten och havet med gammalt timmer och slitna impregnerade presenningar. Golvet i konsthallens ljusschakt hade demonterats och de stora mörka oljedoftande presenningarna var arrangerade som ett böljande hav. Pierre Mariétan arbetade med den konkreta utmaningen i växelspelet mellan ljudalstring och ljuduppfattning. Ett av hans bidrag till utställningen var ett projekt där han lät skolbarn i Malmö banda ljud från gatumiljön för att sedan spela upp dem i konsthallen och skapa ett ljudmalmö. Konstnären Pierre Mariétan i en egen ljudaktion på piazzan utanför Malmö Konsthall.

En grupp personer promenerar längs en sandstrand. Vågor slår in mot stranden och i bakgrunden syns berg och grönskande landskap.
Utställningen förberedes genom ett möte redan september 1980 med konstnärerna i Malmö och Skåne. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Malmö Konsthall
En grupp personer står samlade och samtalar utomhus på en plats ovanför en grässluttning med utsikt mot havet. En av personerna gestikulerar med handen.
Konstnärerna. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Malmö Konsthall
Fyra personer sitter vid ett bord. De har blickarna riktade åt vänster. På bordet syns kaffekoppar och anteckningsböcker.
Konstnärerna. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Malmö Konsthall
Illustration för utställningen Malmoe, bestående av en karta över delar av Europa med markerade pilar som leder till Malmö Konsthall.
Illustration Malmoe, 1981.
En man i randig skjorta står framför en glasruta och sprayar ett vitt lödder mot ytan, som är vänd mot kameran. I bakgrunden syns väggar täckta med uppsatta tidningssidor.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
En person står utanför Malmö Konsthalls glasfönster. Personen står och blåser i ett stort och långt rör. Malmö Konsthalls skylt syns ovanpå huset till vänster i bild.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Installation bestående av en stor presenning, uppspänd i taket och hänger ned i konsthallens ljusschakt. I förgrunden finns flera presenningar som breder ut sig över det demonterade golvet i en del av konsthallen.
Installation av Magdalena Abakanowicz. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
En kvinna står uppe på en byggställning i en konsthall och ler mot kameran. I förgrunden hänger en stor presenning ned från taket.
Magdalena Abakanowicz. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
En kvinna läser ett papper hon håller i handen. Hon bär glasögon och hörlurar.
Magdalena Abakanowicz. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Närbild på en sliten presenning och en trästock, med ett grovt rep virat runt stocken.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Närbild på en sliten presenning bredvid en trästock, med ett grovt rep virat runt stocken.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Närbild på en sliten impregnerad presenning.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Närbild på en sliten impregnerad presenning.
Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Två personer sitter på knä inne i ett tält och bygger med stenar som de staplar på varandra. En tredje person står bredvid och antecknar på ett papper.
Nikolaus Lang. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Exteriörbild av Malmö Konsthall under kvällstid. Konsthallens stora fönster lyser upp i mörkret, och innanför glaset syns personer arbeta med att bygga en skulptur.
Nikolaus Lang. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
En man bygger en skulptur av stenar inne i en konsthall. Bredvid honom ligger material och olika arbetsredskap utplacerade på golvet.
Nikolaus Lang. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Laszlo Bogardy
Fyra personer fotograferade inifrån en buss. Personerna ser glada ut och tittar mot kameran. Bussens fönster är täckta med tidningspapper.
Resenärer på Jerzy Kalinas buss ”Vikingabuss-långbuss”. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Staffan Hagblom
En buss står parkerad på bilvägen utanför Malmö Konsthall.
Bussen utanför konsthallen. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Staffan Hagblom
Tre unga män sitter bredvid varandra inne i en buss. De ler och ser glada ut.
Resenärer på Jerzy Kalinas buss ”Vikingabuss-långbuss”. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Staffan Hagblom
En grupp personer fotograferade inifrån en buss. Två av personerna, klädda i långa rockar och baskrar, står upp och håller i busstolpar. Bussens fönster är täckta med tidningspapper.
Resenärer på Jerzy Kalinas buss ”Vikingabuss-långbuss”. Malmö Konsthall, 1981. Foto: Staffan Hagblom