fbpx
Bild av en färgglad hög med plastskor i konsthallen ljusa rum, cirka två meter hög och tre meter bred.
Installationsbild “Hassan Sharif: I am the Single Work Artist”. Malmö Konsthall 2021. Foto Helene Toresdotter

Hassan Sharif: I Am The Single Work Artist

19.9 2020 – 10.1 2021

Hassan Sharif var fram till sin bortgång 2016 en pionjär inom experimentell samtidskonst i Mellanöstern och skapade sina verk av billiga vardagsmaterial i protest mot en elitistisk konstvärld. Med vandringsutställningen “Hassan Sharif: I Am The Single Work Artist” introducerar Malmö Konsthall ett unikt konstnärskap från en del av världen som svensk publik sällan har möjlighet att möta.

Förebild för yngre arabiska samtidskonstnärer

Hassan Sharif (1951–2016) föddes i Iran och växte upp i Dubai. Förutom studietiden i London under tidigt 1980-tal var han verksam i emiraten Dubai och Sharjah i Förenade Arabemiraten fram till sin bortgång. Sharif anses i dag vara en av 1900-talets mest inflytelserika konstnärer i regionen. Av yngre arabisktalande konstnärer ses han som en föregångare, men det är först nyligen som hans konstnärskap introducerats bredare i Europa. Vandringsutställningen “Hassan Sharif: I Am The Single Work Artist” är den hittills största och mest omfattade översikten av Sharifs arbete och hans första stora retrospektiva utställning i Europa.

Under sin livstid skapade Sharif en komplex och mångfacetterad uppsättning av verk som inkluderar teckning, måleri, performance, skulptur och installation. Samtidigt antyder utställningens titel, ett citat av Sharif, att hans konstnärskap kan ses som ett enda verk, eftersom han arbetade konceptuellt med varaktighet och repetition.

Socialt & ekonomiskt omvälvande tid

Sharif växte upp i en socialt och ekonomiskt omvälvande tid, präglad av upptäckten av olja i regionen under 1950-talet. Den kulturella och sociala utvecklingen det innebar speglas i många av hans verk. Tidigt utvecklade Sharif en kritisk röst: från tonåren fram till 1979 publicerade han satirteckningar om vardagsliv och politik i veckomagasinet “Akhbar Dubai”. Ett urval av dessa visas i utställningen, tillsammans med porträtt och självporträtt.

Under uppväxten kom Sharif i kontakt med den västerländska moderna konsten genom ett fåtal engelskspråkiga konstböcker. Marcel Duchamp med sitt intresse för det banala och vardagliga förblev en stark inspirationskälla, men utbildningen i London introducerade honom även för konstriktningar som abstrakt expressionism, minimalism, popkonst och Fluxus.

Inspirerad av öknen och de myllrande torgen

Trots den starka påverkan av västerländsk konst utvecklade Sharif ett eget konstnärligt uttryck, präglat av landskapet, samhället och den visuella kultur i vilken han levde, och de förändringar de genomgick under hans livstid. Hattaöknen var spelplats för hans tidiga experiment med performance, Dubais och Sharjahs stora “souker”, centrala marknader, fungerade som utställningsplatser, inspiration och materialbanker till många av hans verk. Tiden utomlands gjorde honom mer medveten och uppmärksam på sitt hemland.

Skapade av massproducerade föremål

Hassan Sharif ville att konsten skulle finnas till för den breda allmänheten, inte bara för konstexperter och samlare. Det bidrog till att han tidigt började arbeta icke-kommersiellt i det offentliga rummet i emiratet Sharjah. Han skapade sina verk av billiga vardagsmaterial eller massproducerade föremål från marknader. Plastmuggar, bestick, flip-flops, filtar och billiga leksaker dög lika väl att skapa konst av som något annat – ett uttryck för hans kritiska hållning till den framväxande konsumtionskulturen i Gulfregionen efter upptäckten av olja. Många av verken i utställningen utforskar stadens och konsumtionssamhällets utveckling.

Introducerade samtidskonsten i Förenade Arabemiraten

Hassan Sharif hade en avgörande roll för utvecklingen av konstscenen i Förenade Arabemiraten. Han introducerade samtidskonsten och var en utbildande faktor genom sin roll som både konstnär, lärare, kritiker, skribent, översättare och mentor för yngre konstnärer. Han grundade flera kulturella mötesplatser, och initierade de första utställningarna med samtidskonst.

Till Hassan Sharifs hemsida

I utställningen visas drygt 150 verk, från de tidiga satirteckningarna och dokumentationerna av performance i Hattaöknen till skulpturala verk från hans sista levnadsår. Tyngdpunkten i utställningen ligger på skulpturer och objekt. Utställningen visades på KW Institute for Contemporary Art, Berlin, i vår och visas på The Musée d’art moderne et contemporain (MAMC), Saint–Étienne, våren 2021.

Utställningen skapades ursprungligen av Sharjah Art Foundation, Sharjah (FAE), och är sammanställd av Hoor Al Qasimi. Den europeiska vandringsutställningen har organiserats av Sharjah Art Foundation i samarbete med Krist Gruijthuijsen, KW Institute for Contemporary Art, och Mats Stjernstedt, Malmö Konsthall.

Foton av Hassan Sharif som hoppar in i bilderna.
Hassan Sharif, “Jumping No. 1”, 1983. 3 av 7 foton.
Fotodokumentation av performance i Dubai.
Courtesy Hassan Sharif Estate; Alexander Gray Associates, New York;
gb agency, Paris; Gallery Isabelle van den Eynde, Dubai.
Installationsbild av en inramad bild och en skulptur skapad av massor med bokblad. Skulpturen är cirka fyra meter hög.
Installationsbild “Hassan Sharif: I am the Single Work Artist”.
Malmö Konsthall 2021. Foto Helene Toresdotter
Ett gult objekt som ser ut som en ädelsten inlindad i bruna läderskosnören.
Installationsbild “Hassan Sharif: I am the Single Work Artist”.
Malmö Konsthall 2021. Foto Helene Toresdotter
Gamla tidningar hopbundna med färgglada tygband så att de ser ut som paket.
Installationsbild “Hassan Sharif: I am the Single Work Artist”.
Malmö Konsthall 2021. Foto Helene Toresdotter
Installationsbild från konsthallen. På golvet ligger en massa tidningar på rad, cirka fyra meter brett, framför en målning av en korrupt politiker målad i abstrakt stil.
Installationsbild “Hassan Sharif: I am the Single Work Artist”. Malmö Konsthall 2021.
Foto Helene Toresdotter