David Shrigley
-
Utställningen Everything must have a name av David Shrigley (f. 1968, i Macclesfield, England) är konstnärens första retrospektiva separatutställning i Nordeuropa. David Shrigley är mest känd för sina svartvita textbaserade och till synes amatörmässiga tuschteckningar. Förutom teckningar visas en stor mängd skulpturer, inkjetutskrifter, monotypier, t-shirts, ljudbaserade verk, filmer, fotografier och sist men inte minst böcker i utställningen Everything must have a name. Upp emot 600 verk i många olika former och format presenteras på Malmö Konsthall. Utställningen innehåller animerade filmer som till exempel Who I Am And What I Want (2006), New Friends (2006), Laundry (2006) och skulpturer som till exempel Nutless (2001), Unfinished letter (2003) och Black pot (2004). Malmö Konsthall visar också 16 nya målningar David Shrigley gjort för Deerhoofs skiva Friend Opportunity och för hans egen skiva Shrigley Forced To Speak With Others (2006). Shrigley gör också ett antal nya skulpturala och platsspecifika verk för Malmö Konsthall, som han har fördelat i över tjugo individuella utrymmen och korridorer med egna namn, titlar och teman.
Ambitionen med utställningen är att presentera David Shrigleys omfattande verksamling, att visa de unika verken bredvid de massproducerade, gjorda för t-shirts, kaffemuggar, skivomslag, gratulationskort och musikvideor.
1991 producerade Shrigley sin första bok Slug Trails och sedan dess har många fler tillkommit med Shrigleys karakteristiskt humoristiska, mörka och satiriska teckningar och texter. Genom böckerna och hans en gång i veckan publicerade teckningar i The Guardian (sedan september 2005), animationsserien Modern thought by David Shrigley för BBC, musikvideon till bandet Blurs Good Song (2003) och Bonnie Prince Billys Agnes, queen of sorrow (2004) har Shrigley nått en bred publik och lyckats överbrygga klyftan mellan populärkultur och konst.
Betraktaren kommer att hitta en absurd logik till livet som genomströmmar David Shrigleys många olika sätt att arbeta på. Shrigley kommenterar världen med en nihilistisk slagfärdighet, med ordlekar och med utfrågningar som får oss att ifrågasätta oss själva och omgivningen.
I många av hans verk finns det listor både med regler och föreskrifter och över vad som är rätt och fel. Gud och Satan promenerar hand i hand och snedvridningen är bristen på tro som leder till tvivel och ännu flera frågor. Det finns listor med frågor, bekännelser och förslag och individen – mänsklig, animalisk eller av obestämbar art – måste välja och bestämma vilken etik och moralisk tro den skall följa (och de dystra konsekvenserna om de inte följs).
På baksidan av boken Grip (2000) ger David Shrigley följande instruktion: ”REGLER: De säger att regler är gjorda för att brytas men det är bara ett talesätt. Regler är gjorda för att följas. Regler finns där för att vägleda oss. Då den moderna världen håller på att bli allt mera komplicerad och nu ser ut vara befolkad av mestadels galningar, har regler blivit allt viktigare. De som bryter mot reglerna kommer att piskas med en järnkäpp och sedan tvingas skriva ned reglerna en miljon gånger. Det är också förbjudet att tänja på reglerna. Tänjda regler är värdelösa.”
Det som i början ger sken av att vara normalt tar ofta en drastisk och grotesk vändning i Shrigleys värld. Ens handlingar får alltid konsekvenser och under ytan blottläggs tankeväckande sanningar om det mänskliga tillståndet och den mänskliga själen.
David Shrigley studerade konst vid Glasgow School of Art från 1988 till 1991. Han har flitigt ställt ut sina verk i både Europa och Nordamerika inklusive separatutställningar vid Centro de Arte Caja de Burgos (Burgos), DCA, (Dundee, 2006), Musée d’Art Moderne et Contemporain (Genève), UCLA Hammer Museum (Los Angeles), och Kunsthaus Zürich. Hans illustrationer har publicerats i tidningar och tidskrifter som till exempel Esquire (Japan), Donna (Italien), Frieze (Storbritannien), The Guardian (Storbritannien), Maisonneuve (Kanada) och Du (Schweiz). David Shrigley bor och arbetar i Glasgow.