David Shrigley – Everything must have a name
8.9 2007 – 6.1 2008
Utställningen Everything Must Have a Name var den första retrospektiva separatutställningen i Nordeuropa av den brittiske konstnären David Shrigley. Konstären är internationellt erkänd för sina enkla, humoristiska och ofta mörka tuschteckningar, präglade av en till synes naiv stil med textbaserade inslag. Utställningen på Malmö Konsthall erbjöd en omfattande inblick i hans mångsidiga konstnärskap och presenterade verk i en rad olika medier.
Totalt presenterades närmare 600 verk, inklusive skulpturer, inkjetutskrifter, monotypier, t-shirts, ljudverk, filmer, fotografier och böcker. Bland de animerade filmerna visades exempelvis Who I Am and What I Want (2006), New Friends (2006) och Laundry (2006), medan skulpturer som Nutless (2001), Unfinished Letter (2003) och Black Pot (2004) visade Shrigleys förmåga att omvandla vardagliga objekt till tankeväckande konst.
Utställningen inkluderade också nyskapade verk, bland annat 16 målningar som Shrigley hade gjort för Deerhoofs album Friend Opportunity och sitt eget album Shrigley Forced to Speak with Others (2006). Dessutom skapade han ett antal platsspecifika skulpturer särskilt för Malmö Konsthall. Dessa fördelades över mer än tjugo individuella utrymmen och korridorer, var och en med sin egen titel och sitt eget tema.
En ambition med utställningen var att presentera David Shrigleys omfattande verksamling, att visa de unika verken bredvid de massproducerade, gjorda för t-shirts, kaffemuggar, skivomslag, gratulationskort och musikvideor. Shrigley har sedan sin första bok Slug Trails (1991) publicerat en lång rad verk som kombinerar hans karakteristiska teckningar och texter. Genom sina böcker, sina teckningar i The Guardian och sina animationer för BBC har han lyckats överbrygga klyftan mellan populärkultur och samtidskonst.
I Shrigleys konst återkommer teman som absurditet, moral och mänskligt beteende. Hans verk erbjuder en absurd logik där regler och förordningar ständigt ifrågasätts och ibland tar en drastisk och grotesk vändning. Listor över frågor, bekännelser och påbud utmanar betraktaren att granska sin egen etik och sina val. Shrigley kommenterar världen med en nihilistisk slagfärdighet, med ordlekar och med utfrågningar som får oss att ifrågasätta oss själva och omgivningen.
David Shrigley studerade konst vid Glasgow School of Art från 1988 till 1991. Han har flitigt ställt ut sina verk i både Europa och Nordamerika inklusive separatutställningar vid Centro de Arte Caja de Burgos (Burgos), DCA, (Dundee, 2006), Musée d’Art Moderne et Contemporain (Genève), UCLA Hammer Museum (Los Angeles), och Kunsthaus Zürich. Hans illustrationer har publicerats i tidningar och tidskrifter som till exempel Esquire (Japan), Donna (Italien), Frieze (Storbritannien), The Guardian (Storbritannien), Maisonneuve (Kanada) och Du (Schweiz). David Shrigley bor och arbetar i Glasgow.