fbpx
Bild av ett av Michael Rakowitz stora, färgstarka verk.
Michael Rakowitz, “The Invisible Enemy Should Not Exist Room G”. Foto: Helene Toresdotter.

Michael Rakowitz – The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G)

14.9 2019 – 12.1 2020

Den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz har tagit på sig en livsuppgift: att bevara de historier och minnen som är kopplade till platser och artefakter som inte längre existerar. Sedan 2007 har han arbetat med att återskapa de historiska objekt som försvann vid plundringen av Iraks Nationalmuseum i Bagdad 2003, i spåren av den amerikanska invasionen. Men istället för att reproducera föremålen i t.ex. sandsten eller brons väljer Rakowitz att nyttja varuförpackningar, konservburkar och andra bruksföremål från mellanöstern som på olika strapatsrika vis importerats till USA. Artiklar som en gång varit behållare för mat, tvättmedel och godis men som nu får rymma den irakiska diasporans minnen och historier.

Återskapar det som ISIS förstört

Förstörelsen i Syrien och Irak är inte bara nationella tragedier utan en förlust för hela mänskligheten, som Rakowitz uttrycker det. Efter ISIS härjningar började han fokusera på att återskapa de statyer, reliefer och konstföremål som terrororganisationen har förvandlat till grus. Rakowitz säger själv att han önskar att projektet han kallar “The Invisible Enemy Should Not Exist” inte behövde finnas allsmen resultaten är icke desto mindre häpnadsväckande. Till exempel utgör en skulptur ur projektet det senaste inslaget i utställningsserien “The Fourth Plinth” på Trafalgar Square i London; en bevingad tjur, en lamassu, gjord av tomma konservburkar som en gång var fyllda av söt dadelsirap.

“Jag kan inte skapa annat just nu”

Malmö Konsthall stora höstutställning 2019 kommer fokuseras på Michael Rakowitz “Room G, Northwest Palace of Nimrud” (2018), en serie reliefer som fanns i den historiska staden Nimrud, en gång det Assyriska rikets huvudstad. När ISIS 2015 kör bulldozers genom de sagolika tempelväggarna så var det 2627 år sedan platsen förstördes för första gången. Ett hisnande barbari mitt i civilisationens vagga. ”Jag kan inte skapa annat just nu. För de föremål som försvunnit behöver sitt spöke”, säger Rakowitz.

Involverar irakier i Malmö

“The Invisible Enemy Should Not Exist” har visats på flera betydande konstinstitutioner runt om i världen men konsthallen är extra stolt att kunna presentera Rakowitz imponerande projekt i just Malmö – en stad med 182 olika nationaliteter och en betydande irakisk och syrisk diaspora. Utställningens vernissage kommer göras i samarbete med Irakiska Kulturföreningen i Malmö, vars medlemmar också kommer att dela med sig av sina berättelser under utställningens gång i form av återkommande specialvisningar. Samtalsforumet Sydsvenskans salonger återkommer med ett samtal om kulturförstörelse och konsthallen kommer att satsa extra mycket på den pedagogiska verksamheten med utgångspunkt i Rakowitz konstnärskap, också här i samverkan med Irakiska Kulturföreningen i Malmö.

Se Malmö Konsthalls intervjufilm med Michael Rakowitz här

Michael Rakowitz bor och verkar i Chicago och är professor på fakulteten för Art, Theory & Practice vid Northwestern College.

Porträtt av en skrattande Michael Rakowitz.
Michael Rakowitz 2019. Foto: Malmö Konsthall
En svartvit bild av Malmö Konsthall helt fylld med människor.
Vernissagen anordnades tillsammans med Irakiska Kulturföreningen och uppslutningen var minst sagt god under den festliga kvällen.
Svartvit bild av en grupp människor som deltar i en visning av en utställning.
Irakiska Kulturföreningens medlemmar höll guidade visningar under utställningens gång.
Bild av kvinna som står framför och tittar på ett av Michael Rakowitz färgstarka verk.
“The Invisible Enemy Should Not Exist Room G” installationsbild Malmö Konsthall 2019. Foto: Helene Toresdotter
Närbild av ett av Michael Rakowitz stora, färgstarka verk i papir maché. En hand som håller i en lite väska.
Michael Rakowitz, “The Invisible Enemy Should Not Exist Room G” (detalj), 2018. Foto: Helene Toresdotter