fbpx
Minimalistisk streckmålning med fotändan på en säng och två fötter.
Malmö Konsthall erbjuder en retrospektiv presentation med bland annat ett urval av Maria Lindbergs karakteristiska måleri.

Maria Lindberg

15.9 2018 – 13.1 2019

Maria Lindbergs utställning på Malmö Konsthall tar kronologiskt sin början i åttiotalets immateriella produktion. Den inkluderar en rad aktiviteter som mail art (postkonst), mindre ingrepp av konstnären i en offentlig miljö, samt en personlig aktionskonst utförd av Lindberg, med bland annat den internationella Fluxus-rörelsen som inspirationskälla. I utställningen visas ”Ephestia Khveniella” (1983), en brevkorrespondens mellan konstnären och en rad svenska matproducenter, och ”Poste Restante” (1989) där konstnären skickar brev till sig själv poste restante över jordklotet.

Mångbottnade verk om makt och underkastelse

Malmö Konsthall erbjuder även en retrospektiv presentation i urval av det karakteristiska måleri som Maria Lindberg utförde under åttiotalets slut och nittiotalets början. Målerierna är utförda med en reducerad minimalism. De utgör en serie stiliserade motiv som både leker med figurationen och utmanar en känsla av ambivalens som uppstår hos betraktaren inför de mångbottnade verkens olika möjliga betydelser. Med målningar som ger intryck av att kommentera former för maktanspråk, övergrepp och underkastelse etablerade sig Maria Lindberg som en konstnär med konceptuell metod och feministiska grundmotiv, ofta understödd av en personligt skruvad, lågmäld humor.

Teckningar som lämnar pappret för väggarna

Maria Lindberg är kanske mest förknippad med teckningen, den konstnärliga teknik som hon ständigt återkommit till och genom åren favoriserat och gjort till sitt speciella uttrycksmedel. Utställningen på Malmö Konsthall innehåller ett stort antal motiv som experimenterar med pappret som underlag, idé och utförande, och som öppnar en dörr till Maria Lindbergs värld. Presentationen på Malmö Konsthall ger även konstnären möjlighet att översätta teckningens dimension i en större skala och arbeta i dialog med utställningshallen i verk utförda direkt på väggen.

En gatusten ligger på golvet framför texten "A stone that wants to be a mountain again".
Maria Lindberg ”A stone that wantos to be a mountain”, 2002.
Foto Helene Toresdotter
En grupp med personer på guidad visning i konsthallens hissnande ljusschakt
Installationsbild av utställningen Maria Lindberg 2018.
Foto Helene Toresdotter