Person i skyddsdräkt hållandes en slang mot en vägg med svarta linjer

BOKRELEASE: Ekfraser i en förbannad tid

 - 

I sitt förord till boken skriver Leif Holmstrand ”om den erfarna nyfikenhet texterna ångar av, en sorts svärtad optimism och klarsynt upptäckarlystnad, som en girig läsare har stor glädje av”. Och längre ner om hur ”[m]innet och den personliga reflektionen bygger vägar och broar i hjärnans mikrokosmos.” Ekfrasen har rötter i det klassiska Greklands retorik. En ekfras är att i ord beskriva konst så att den blir synlig för lyssnaren eller läsaren; ur det visuella objektet föds en text. Beskrivandets konst praktiseras idag i konst-, arkitektur- och designkritiken men har också ett utsträckt, och problematiskt, förhållande till ämnet konsthistoria. I författarens introduktion och en inledande essä diskuteras ekfrasen i modern tid. Sedan följer tio kapitel med korta och långa ekfraser som ibland fått växa ut till essäer. Ekfraser i en förbannad tid är en bok som utgår från en formulering av Peter Cornell ”För om det nu är betraktaren som gör, eller i alla fall aktualiserar konstverket, så finns det bara samtidskonst – allt annat är betraktarens lättja.” Boken innehåller förutom texterna ett stramt urval svartvita foton och en återgivning av ett tidigare ej publicerat verk av Per Wizén. Den är formgiven av Matilda Plöjel för Sailor Press och omfattar ca 300 sidor.

Måns Holst-Ekström
är författare, kritiker och konsthistoriker. Han var universitetslektor i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2001–2006 och arbetar numera vid Lunds universitet.

Bild: Siri Derkert under arbetet med ”Ristningar” på Östermalms tunnelbanestation, 1962. Fotograf okänd.